رد کردن لینک ها

بازاریابی شبکه ای افزایش سرمایه یا از دست رفتن زندگی

اشتراک گذاری

در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از بحث برانگیزترین مشاغل و طرح های اقتصادی در ایران توضیح دهیم. حتما در مورد بازاریابی شبکه ای و یا همان نتورک مارکتینگ شنیده اید و یا اینکه دوستانتان به شما پیشنهاد داده اند. این صنعت از سوی برخی بعنوان راه نجات و افزایش سرمایه و از طرف بعضی دیگر بعنوان چاله ای که وقت و انرژی شما را گرفته و سودش در اختیار سرشاخه ها قرار می گیرید، معرفی گردیده است. قاعدتا با این تفاسیر شما نیز در دوراهی برای انتخاب این کار و یا رد آن قرار گرفته اید. بنابراین می خواهیم در این مقاله ابتدا توضیحی در خصوص چیستی بازاریابی شبکه ای داده، تفاوت های آن با طرح های هرمی را بیان و در ادامه معایب و مزایا آن را برای شما برشماریم. همیشه به یاد داشته باشید این خود شما هستید که با افزایش دانش و آگاهی از منابع مطمئن و معتبر و بررسی همه جوانب باید تصمیم نهایی را بگیرید.

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوه فروش است که در آن شرکت ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود. در واقع بازاریابی شبکه ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می رسد. این شیوه با ساختار هرمی ای که دارد شبکه ای از نیروهای انسانی را ایجاد کرده که به صورت تصاعدی بر آن افزوده می شود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به چهره و کلامی صورت می گیرد.

تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی:

تفاوت اصلی بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی روش فعالیت کسب و کار است. هدف اصلی طرح هرمی این است که پول شما را به دست بیاورد و سپس از شما برای استخدام سایر اعضا استفاده کند. برای درک بیشتر موارد زیر را نیز می توان بیان نمود:

  • در شرکت های هرمی عملاً کالایی وجود ندارد و یا در صورت وجود کالا، بهایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن پرداخت می گردد، در حالی که در بازاریابی شبکه ای اصولی کالایی با قیمت حقیقی و نه بالاتر از قیمت بازار در معرض فروش قرار گرفته و شما می توانید برای مصرف خود و اطرافیان، کالا را خریداری و از تخفیف برخوردار شوید.
  • در شرکت های هرمی پرداخت حق عضویت اجباری است اما در بازاریابی شبکه ای عضویت رایگان است. یعنی عضو ابتدا پول را پرداخت کرده و سپس برای جبران پول داده شده، تلاش میکند عضو جدید جذب کند، اما در بازاریابی شبکه ای در قبال پول پرداختی، جنس حقیقی دریافت می کند.
  • در بازاریابی شبکه ای افراد مختارند برای خود زیر مجموعه بیاورند. ولی در شبکه های هرمی اگر تعادل در یک شاخه حفظ نشود، کل شاخه متضرر می شود. بدین خاطر اعضاء شاخه مجبورند به هر شیوه ای متوسل شده تا عضو تازه ای را جذب نمایند.
  • در بازاریابی شبکه ای تعریف شده پلن درآمدی راس هرم محدود می شود. ولی در شرکت های هرمی فرد در رأس هرم از سود تمام زیر مجموعه های خود منتفع می گردد.

متاسفانه برخی شرکت های بازاریابی بخاطر کسب سود و منافع مادی برنامه درآمدی خود را به سمت طرح هرمی سوق می دهند برای اینکه بهتر متوجه گردید که آیا شرکتی که شما می خواهید در آن عضو گردید و یا در آن فعالیت میکنید واقعا شرکت بازاریابی است یا هرمی دقت کنید:

اولا شرکت بازاریابی متعهد به بازپس گیری کالاهای شما و پرداخت مبلغ پرداختی حد اقل به میزان 80 درصد می باشد، بنابراین اگر این تعهد را نمی دهد به نوعی هرمی می باشد.

دوما شرکت های هرمی در قالب خرید فهرستی از کالاها مبلغ سنگینی دریافت می نمایند درحالی که کسب و کار بازاریابی شبکه ای نیازی به هزینه‌های زیاد راه اندازی ندارند.

سوما بازاریابی شبکه ای بستگی به ایجاد یک بازار برای محصولات شرکت دارد. اگر به نظر نمی‌رسد که تقاضای مصرف کننده برای محصولات شرکت علاقه‌مند وجود داشته باشد، ثبت نام نکنید.

چهارما شرکت‌های هرمی بر ثبت نام افراد بیشتر و کسب پول از آن‌ها تمرکز می‌کنند. اگر در یک شرکت تمرکز روی استخدام افراد بیشتر بود، شرکت را ترک کنید.

راه دیگر شناسایی شرکت های هرمی اینست که شما از جذب افراد جدید پول بیشتری در می‌آورید تا فروش خودتان؟  اگر از جذب افراد جدید است پس شرکت هرمی می باشد.

مزایای بازاریابی شبکه ای:

ریسک کم: با توجه به سرمایه اولیه محدودی که فعالیت در این حوزه برای شما در بر دارد، به نسبت سایر کسب و کارهای موجود باید گفت که ریسک کم از مهمترین مزایای بازاریابی شبکه ای محسوب میشود. شما بدون هر گونه اجبار به خرید مبلغ مشخصی از محصولات به میزان توانتان از محصولاتی که استفاده کرده اید یا به شما پیشنهاد شده و البته از آنها رضایت دارید اقدام به خرید میکنید. با همین خرید شما کسب و کارتان را هم شروع کرده اید.

پتانسیل درآمد نامحدود: از لحاظ تئوری، هیچ گونه محدودیتی برای درآمدی که هر فرد میتواند در بازاریابی شبکه ای کسب کند وجود ندارد. این جزء تبلیغات اصلی این شرکت ها می باشد. البته باید این درآمد نامحدود به راحتی به دست نمی آید و تا حدودی ناممکن است.

زمان بندی آزاد: آزادی زمانی در یک کسب و کار از رویاهای تمام افراد است. ساعت کاری خاصی در بازاریابی شبکه ای مطرح نمی باشد.

معایب شرکت های بازاریابی در ایران:

آسیب های روحی و روانی: بزرگ ترین عیب بازاریابی شبکه ای ترویج این تفکر جذاب و در عین حال گمراه کننده که قرار است با معرفی چند نفر و طی چندماه به درآمدهای بالا و حتی میلیاردی برسید،. این در حالی است که بسیاری از افراد، نمی‌توانند همان تعداد مشتری را به شرکت بیافزایند. در نتیجه، پس از مدتی که با واقعیت روبرو می‌شوند و می‌فهمند که خبری از ثروتمند شدن نیست، دچار افسردگی می‌شوند.

محصولات بی‌کیفیتی: کالاهایی که این شرکت‌ها می‌فروشند، کالاهای مصرفی‌ای هستند که رقیب و نمونه مشابه زیاد دارند؛ این کالاها اکثرا با برند متفرقه و ناشناس تولید می‌شوند و بسیاری از آن‌ها، کیفیت مناسبی ندارند. بنابراین به خاطر نداشتن برندینگ و کیفیت مناسب، در بازار به فروش نمی‌رسند. شرکت‌های نتورک مارکتینگ از شما می‌خواهند این کالاها را به دوستان و فامیلتان بفروشید. آن‌ها هم چون به شما اعتماد دارند، می‌خرند. در واقع این شرکت‌ها، از اعتماد نزدیکان شما سوء استفاده می‌کنند. اگر هم کیفیت این کالاها خوب نباشد، اعتمادی که نزدیکان به شما دارند، لکه‌دار می‌شود.

کسب سود از زیر مجموعه: همه اعضای شرکت های بازاریابی بدنبال سرشاخه شدن هستند. هیچ کس تمایلی به زیر شاخه بودن ندارد زیرا، تنها در سرشاخه است که میتوان کسب ثروت داشت و زیرشاخه ها، با تمام قوا مشغول به فعالیت و جذب اعضاء بیشتر هستند در حالیکه، درآمد و سود حاصل به جیب سرشاخه ها سرازیر می‎شود.

مشتری اصلی شرکت های بازاریابی: در شرکت های بازاریابی اینطور نیست که کالا را در اختیار شما بگذارند و بعد از فروش، سودش را با شما تقسیم کنند. بلکه اول کالا رو به خود شما می‌فروشند و بعد می‌گویند شما هم با قیمت مشخصی آن را به افراد دیگر بفروشید. بنابراین، خود شما مشتری آن شرکت هستید و مسئولیت فروش رفتن یا نرفتن کالاهایی که خریده‌اید، با خودتان است.

غیرمولد بودن بازاریابی شبکه ای: در نتورک مارکتینگ، هیچ کالا یا ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌شود. فقط یک کالا دست به دست می‌شود. شما هم این وسط نقش دلال را دارید و فقط به ترویج مصرف‌گرایی کمک می‌کنید. بنابراین این کار اساسا بر اقتصاد تأثیر منفی می‌گذارد.

وقت گیر بودن: در ارائه شرکت های بازاریابی گفته می شود که این کار می تنواند پاره وقت باشد و یا اینکه وقت زیادی از فرد نمیگیرد، اما در واقع این صنعت بسیار وقت‌گیر بوده و شما باید روزانه ساعت‌ها کار کنید. تجربه نشان داده است طمع سود بیشتر اعضای این شرکت ها را به نوعی درگیر کرده است که از همه امور زندگی صرف نظر می کنند.

بازاریابی شبکه ای از نظر قانون:

در کشور ما فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای دارای حاشیه فراوانی می باشد. در حال حاضر مجوز فعالیت این شرکت‌ها تنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطا می‌شود و منحصراً شرکت‌های دارای مجوز فروش محصولات به صورت بازاریابی شبکه‌ای از این وزارتخانه، حق فعالیت را خواهند داشت.

شما از طریق شماره پیامکی 30006082 می توانید استعلام شرکت های مورد نظر خود را انجام دهید. برخی از شرکت های دارای مجوز به شرح ذیل می باشند:

  • آریا پژوهش یکتا
  • آرمان تدبیر اطلس
  • بازاریابان ایرانیان زمین
  • بازاریابان خاک اهورایی
  • پارس نیوشا نیک
  • تجارت قرن بیست و یکم ایرانیان
  • تلاشکاران سرمایه وزین
  • راه سوم پارسیان
  • زندگی سبز دماوند
  • سپاروک پخش پایدار
  • سخت کوشان اریس
  • سفیران یگانه بازاریابی آسیا
  • سیمرغ عصر تجارت
  • شبکه بادران گستران
  • شبکه تلاش آفرینان تجارت
  • فوژان شبکه تجارت پاسارگاد
  • کارآفرینان پیشرو باورس
  • کاریزما تجارت یکتا
  • کیهان کالا پارس
  • گسترش بهداشت ارغوان
  • عطا تجارت گستر کارنو
  • مروارید پنبه ریز
  • میراث نفیس دستها
  • نیک پوشان رادین
  • طراحان پوشش ستاره​
  • شبکه بازاریابان آنیک
  • کلبه تجهیزات رضایی زانیار

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه