قوانین

با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ | وکیل سایبری

با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟

با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ – در آئین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای، مصادیق واضح و مشخصی برای تخطی هر یک از بازیگران این حرفه که شامل بازاریابان، لیدرها و شرکت های بازاریابی شبکه ای است، دیده شده است.

 شیوه فروش بازاریابی شبکه ای روشی است که عمر فعالیت در آن در کشور ما چند سال بیشتر نیست و می توان گفت روش نو ظهوری است. همانند دیگر صنایع، بازاریابی شبکه ای هم ممکن است دستخوش فراز و نشیب هایی شود. این فراز و نشیب ها گاهی می تواند به حدی جدی و خطر ساز باشد که به بدنه این حرفه خدشه و ارد کند و منجر به تشویش اذهان عمومی و جلوه نامناسب این حرفه در ذهن مردم شود. این اتفاقات از آنجایی نشات می گیرد که بازاریاب، لیدر و یا شرکت بازاریابی از چارچوب قانونی خارج شود و از قوانین موجود در این حوزه که به نفع همه اقشار درگیر در این حرفه است، تبعیت نکنند. به همین دلیل در آئین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای، مصادیق واضح و مشخصی برای تخطی هر یک از بازیگران این حرفه که شامل بازاریابان، لیدرها و شرکت های بازاریابی شبکه ای است، دیده شده است.

تا کنون در مورد تخطی لیدر ها و بازاریابان مطالبی ارائه کردیم. در این مقاله سعی بر این است تا شما را با موارد قانونی برای جلوگیری از تخطی شرکت های بازاریابی شبکه ای آشنا سازیم:

بر طبق آئین نامه، با شرکت های متخلف طی چند مرحله برخورد می شود. ابتدا موارد به شرکت ابلاغ و شرکت ظرف ۱۵ روز مهلت پاسخگویی خواهد داشت. سپس جلسه حضوری برای توجیه موارد تخلفات گذاشته خواهد شد و با مدیران و دست اندرکاران آنها، بحث های مرتبط انجام خواهد شد.

در صورت عدم ارائه مستندات، اقدامات و دفاعیات موثر، موضوع جهت تصمیم گیری کمیته نظارت بر عملکرد شرکت ها طرح می گردد و تصمیمات کمیته مبتنی بر مفاد مندرج در آئین نامه خواهد بود.

در زیر عناوین و مصادیق تخلفات و نحوه برخورد با مرتکبین آن آورده شده است:

الف)- اخطار کتبی:

۱- عدم پرداخت حق کمیسیون به صورت ماهیانه. (شرکت ها ملزم به پرداخت پورسانت ماهیانه بازاریابان نهایتا تا ۷ روز از شروع ماه هستند)

۲- تشویق به خرید محصول بیش از توان فروش و یا مصرف شخصی. (خرید اجباری)

۳- تعیین حجم خرید مشخصی از سبد کالا(استراتژی فروش).

۴- عدم برگزاری آموزش رایگان برای بازاریابان.

۵- جذب بازاریاب از بین افراد کمتر از هجده سال.

۶- عدم انعقاد قرارداد بین شرکت و بازاریابان.

۷- عدم صدور کارت شناسایی عکس‌دار برای بازاریابان.

۸-پرداخت حق کمیسیون و پاداش از محصولات شرکت.

۹- رعایت نکردن تعهدات موضوع قرارداد ازجمله تاخیر در ارسال و بازپس‌گیری کالا.

۱۰- عدم درج مقررات مربوط به بازاریابی شبکه‌ای و طرح سوددهی در سامانه شرکت.

۱۱- تغییر مفاد اساسنامه بدون هماهنگی با دبیرخانه کمیته نظارت.

۱۲- عدم رعایت قانون و مقررات صنفی و تصمیمات کمیته نظارت.

۱۳- تشکیل جلسات در خارج از محل شعب.

۱۴- تبلیغ خلاف واقع درباره محصولات و طرح سوددهی.

۱۵- تاسیس شعب غیر مجاز.(به جز شعبی که در سایت نتورک آورده شده است، بقیه شعب غیر مجاز هستند)

لازم به ذکر است درصورت ارتکاب تخلفات فوق، علاوه بر اخطار، به تشخیص کمیته نظارت محدودیت

هایی نظیر عدم راه‌اندازی شعب و عرضه محصولات جدید تا زمان اصلاح عملکرد شرکت و تطبیق

آن با مقررات اعمال خواهد شد.

همچنین پس از ابلاغ اخطار، شرکت موظف است ظرف مدت بیست روز نسبت به اصلاح عملکرد اقدام نماید. در غیر اینصورت نسبت به تعلیق و تغییر رنگ نماد به زرد اقدام خواهد شد.

ب)- تعلیق و تغییر رنگ نماد به زرد:

۱- اخذ هرگونه وجه یا ما به ازاء برای ورود به شرکت بازاریابی شبکه‌ای.(دریافت هزینه ای برای starterkit یا حق عضویت سالانه)

۲- انجام عملیات مالی و پرداخت‌های شرکت خارج از سیستم بانکی.(تمام تراکنش های بانکی می بایست مشخص و از طریق سیستم بانکی توسط شرکت باشد)

۳- تغییر طرح سوددهی بدون کسب مجوز.

۴- فروش محصولات خارج از فهرست دبیرخانه کمیته و یا عرضه محصولات فاقد مجوز لازم نظیر پروانه بهداشتی و استاندارد حسب مورد.

۵- تکرار و یا تعدد دفعات ارتکاب تخلفات مندرج در بند (الف)برای مرتبه سوم درطول یک سال مالی.

۶- ارتکاب تخلف در مواردی که منجر به اخطار می شود.

لازم به ذکر است که مدت تعلیق سه ماه خواهد بود اما درصورتی که بعد از گذشت یک ماه از دوره تعلیق، شرکت نسبت به اصلاح عملکرد و تطبیق آن با مقررات اقدام کرد، تعلیق خاتمه می‌یابد.

ج)- ابطال پروانه کسب و تغییر رنگ نماد به قرمز:

۱- عدم اصلاح عملکرد در دوره مدت تعلیق.

۲- تکرار یا تعدد دفعات ارتکاب تخلفات مندرج در بند (ب) در طول یک سال مالی.

۳- انحلال شرکت.

۴- عدم فعالیت شرکت به مدت حداقل شش ماه.

۵- عدم تمدید پروانه کسب پس از انقضای مدت اعتبار آن پس از اخطار یک ماهه اتحادیه.

با این اوصاف بازاریابان با بررسی و دقت در پلن و نوع عملکرد ر شرکت، می توانند به تمیز شرکت خوب و منضبط از شرکت هایی که تخلف می کنند بپردازند و تصمیم گیری در خصوص انتخاب یا ادامه فعالیت در شرکت را انجام دهند.

 

وکیل جرایم سایبری | وکیل جرایم اینترنتی | وکیل سایبری | وکیل جرایم رایانه ای

 

با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟ با متخلفین حوزه بازاریابی شبکه ای چگونه برخورد می شود؟

نوشته های مشابه

هماهنگی و تعیین وقت
بستن