تجارت الکترونیکمقالات

بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی | وکیل سایبری

بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی – در ۷۶ درصد این فروشگاه ها، تخلفی صورت نگرفته است. اما در مواردی که تخلفاتی صورت گرفته است، موارد زیر مشاهده شده است که همگی از موارد تخلف در فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیک به حساب می آید

 همگام با رشد روزافزون فروش در فروشگاه های اینترنتی و استقبال عمومی از این فروشگاه ها، لزوم بررسی روند کاری آنها و  تخلفات احتمالی صورت گرفته توسط این فروشگاه ها، روز به روز بیشتر می شود.

در کشور ما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیرساخت های امنیت و اعطای نماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را بر عهده دارد. ساماندهی سایت های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به خصوص خواهد بود به نحوی که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایت ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می شناسند، اقدام به خرید می کنند و در این راستا نماد اعتماد الکترونیک گامی موثر در ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران و خدمات الکترونیکی می باشد.

طبق آمار منتشر شده در سازمان توسعه تجارت الکترونیک، در حال حاضر تعداد ۵۱۳۰۷ فروشگاه اینترنتی ثبت شده فعالیت می کنند که از این تعداد، ۳۱۳۴۱ فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک این مرکز می باشند.

طبق بررسی های صورت گرفته که روی فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) انجام شده است، در ۷۶ درصد این فروشگاه ها، تخلفی صورت نگرفته است. اما در فروشگاه هایی که تخلفاتی در آنها صورت گرفته است، موارد زیر مشاهده شده است که همگی از مصادیق تخلف در فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیک به حساب می آید که  آن را در نمودار نیز مشاهده می کنید:

  • عدم مشاهده لوگوی نماد
  • عدم دارا بودن مجوز برای کالا یا خدمات
  • عدم تطابق با قوانین کشور
  • بارگذاری سایت روی دامنه دیگر
  • سایت هایی با تصاویر مغایر با شئونات اسلامی

بدیهی است هر گونه تخطی از قوانین توسط این فروشگاه ها، در تمدید اعتبار آنها و رتبه  آنها تاثیر خواهد داشت ضمن اینکه از جانب این مرکز، با متخلفان برخورد صورت خواهد گرفت.

با توجه به اینکه این فروشگاه ها تحت نظارت و بررسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند، به کاربران توصیه می شود برای خرید از فروشگاه های دارای نماد اقدام به خرید نمایند و در صورت مشاهده تخلف توسط آنها، موارد را به قسمت گزارش شکایات سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک گزارش دهند.

توصیه هایی برای ثبت شکایات:

این مرکز نسبت به حل و فصل اختلاف صرفا فی ما بین خریدار و کسب و کار اینترنتی اقدام می نماید که موارد آن به شرح زیر است:

  • عدم ارائه کالا
  • طولانی شدن مدت زمان ارسال کالا به بیش از مدت تعیین شده در سفارش
  • عدم رعایت موارد قانونی تجارت الکترونیک در زمینه انصراف از خرید، فسخ قرارداد، مرجوعی کالا و …
  • عدم صدور فاکتور و ادله الکترونیکی
  • سایر موارد مشابه

بدیهی است سایر نارضایتی ها و شکایات می بایست از طریق مراجع قانونی ذی صلاح مورد پیگیری قرار گیرد.

 

 

وکیل جرایم سایبری | وکیل جرایم اینترنتی | وکیل سایبری | وکیل جرایم رایانه ای

 

بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بررسی آماری تخلفات فروشگاه های اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

نوشته های مشابه

بستن