رد کردن لینک ها

توجیه نادرست شرکت های بازاریابی شبکه ای در عدم اجرای بازخرید | وکیل سایبری

اشتراک گذاری

توجیه نادرست شرکت های بازاریابی شبکه ای در عدم اجرای بازخرید

توجیه نادرست شرکت های بازاریابی شبکه ای در عدم اجرای بازخرید – مطابق با مفاد آیین نامه اجرایی، هر بازارایاب با فسخ جایگاه امکان مسترد کردن کالاهای قابل فروش مجدد شرکت را خواهد داشت؛ شرکت های دارای پروانه کسب نیز مکلف خواهند بود درخواست بازاریابان مبنی بر بازخرید کالا را حسب مقررات اجرا نمایند

اختصاصی ایران هشدار- مطابق با مفاد آیین نامه اجرایی، هر بازارایاب با فسخ جایگاه امکان مسترد کردن کالاهای قابل فروش مجدد شرکت را خواهد داشت؛ شرکت های دارای پروانه کسب نیز مکلف خواهند بود درخواست بازاریابان مبنی بر بازخرید کالا را حسب مقررات اجرا نمایند و به غیر از پورسانت خرده فروشی کالا و مالیات غیرقابل استرداد، سایر مبالغ خرید را در اولین فرصت به حساب شخصی خریدار عودت دهند.

توضیحات فوق کاملاً واضح و شفاف است، اما بعضاً برخی شرکت ها به منظور عدم اجرای بازخرید به ضابطه فروش ۷۰ درصدی ثبت سفارش کالا استناد نموده و این استدلال را بیان می کنند که چون بازاریاب مطابق با مفاد قرار داد الگو نتوانسته ۷۰ درصد کالای سفارش داده شده در ماه قبل را به فروش برساند و بعد از خرید اول مجدد اقدام به سفارش کالا نموده است، از پذیرش و اجرای بازخرید برای خریدهای مدت دار و سفارشاتی که نشان دهنده عدم فروش مقدار کالاهای سفارش داده شده اولیه است، خودداری می کنند. این توجیه به نفع شرکت و در جهت عدم اجرای بازخرید کالا است.

 

به منظور آگاهی بیشتر بازاریابان از حقوق خود لازم است یادآوری کنیم، اجرای ضابطه فروش ۷۰ درصدی سفارشات و امکان ثبت سفارش جدید، ارتباطی به اجرای صحیح و با ضابطه بازخرید ندارد.

بدون توجه به اینکه بازاریاب در یکسال منتهی به تاریخ قرارداد خود چند فاکتور به ثبت رسانده؛ اکنون درخواست بازخرید کردن را دارد، این استدلال شرکت ها که اگر بازاریاب چند فاکتور در ماه های مختلف خرید کرده است و بعد از مدتی درخواست بازخرید تمامی آن ها را دارد، چون مطابق بند قرارداد ملزم بوده ابتدا ۷۰ درصد سفارش خود را فروخته و سپس اقدام به خرید مجدد نماید، شرکت تعهدی برای بازخرید کالا ندارد، مورد قبول نیست؛ چرا که خرید بازاریاب می تواند در خصوص چند نمونه کالا متفاوت بوده و یا اینکه هر یک از فاکتورها به هر دلیلی فروش نرفته باشد. بازاریاب با قبول ضرر چندماهه خرید و دریافت هزینه های دریافت و استرداد و بعضاً مالیات پرداختی تقاضای بازخرید را نموده پس نباید بنا بر تفسیر شرکت با انباری از کالاهای فروش نرفته متحمل خسارت ناشی از تبلیغات واهی لیدرها و عدم اجرای مقررات بازخرید نیز شود.

اگر شرکت ها به دنبال اجرای بند۱۷- ۵ قرارداد الگو  هستند می بایست نظارت خود را در فروش واقعی کالا توسط بازاریاب به مصرف کننده نهایی افزایش دهند و در زمان ثبت سفارش با بررسی نحوه و میزان فروش های قبلی بازاریاب، از ثبت سفارش جدید ممانعت نمایند؛ همچنین لازم است راهکاری برای صدور و کنترل فاکتور رسمی برای مصرف کنندگان کالا در سایت یا شعب در نظر بگیرند.

به گفتگو بپیوندید

4 × 5 =

بازگشت به بالای صفحه