رد کردن لینک ها

جعل و کلاهبرداری سایبری و سیستم voice ID

اشتراک گذاری

جعل و کلاهبرداری سایبری

جعل و کلاهبرداری سایبری در هر دوره ای، خود را با فناوری تطبیق می دهد و به اصطلاح به روز می شود. اما آیا سیستم های مبتنی بر شناسایی هویت افراد، قادر به مقابله با جاعلین، هکرها و کلاهبرداران اینترنتی هستند؟ برای پاسخ به این سؤال شاید بد نباشد کمی در باره سیستم تشخیص هویت و مسائل امنیتی آن بحث کنیم.

سیستم تشخیص هویت

یکی از موضوعات مهم در خصوص شناسایی افراد و تمایز آنها از یکدیگر، برقراری سیستم و نیز استفاده از وسایلی است که بتواند این تمایز را به نحو دقیق انجام دهد. این سیستم را سیستم تشخیص هویت افراد می نامیم.

انواع سیستم شناسایی هویت

ما اکنون برای شناسایی افراد از راههای مختلف و همچنین ابزار گوناگونی استفاده می کنیم. استفاده از شناسنامه  ، پاسپورت، کارت‌های شناسایی، کارت های مغناطیسی قدیمی ترین گروه از این سیستم شناسایی افراد هستند.

با امکان جعل، کپی کردن و دستکاری در این وسایل و با توسعه دانش سایبری و استفاده از امکانات و ابزار دیجیتالی، استفاده از رمزها، نام های کاربری خاص و پین کدها به تدریج وارد سیستم شناسایی هویت افراد شد.

دسته سوم از سیستم‌های شناسایی افراد، تحت عنوان سیستم بیومتریک از قدمت کمتری برخوردار است. این سیستم‌ها از خصیصه‌های فیزیولوژیکی و رفتاری انسان جهت شناسایی استفاده می‌کنند. این روش، معایب کمتری نسبت به روش‌های قبل دارد. بویژه با دیجیتالی شدن سبک زندگی در قرن 21 توانسته است ضریب امنیت و حفاظت از داده ها را افزایش دهد.

سیستم بیومتریک

سیستم بیومتریک نوعی تکنولوژی برای اندازه گیری و آنالیز مشخصات قسمت هایی از بدن انسان برای تشخیص و تمایز افراد از یکدیگر است. از سال ها پیش سیستم شناسایی هویت افراد بر چهره نگاری و سپس اثر انگشت متمرکز است. در واقع اثر انگشت را می توان با ثبات ترین و گسترده ترین سیستم بیومتریک برای شناسایی و احراز هویت افراد دانست. با وجود آنکه در چند سال اخیر، عنبیه و شبکیه چشم نیز وارد شبکه شناسایی هویت افراد شده اند اما هنوز اثر انگشت اعتبار بیشتری در میان سایر روش ها دارد.

سیستم صوتی

اخیراً سیستم صوتی نیز به جمع دیگر امکانات سیستم بیومتریک اضافه شده و از این ابزار نیز نیز برای شناسایی هویت افراد استفاده می شود. از آن جا که امنیت افراد و داده های آنان برای شرکت ها و مؤسسات بزرگ اهمیت فراوان دارد لذا بهره گیری از ابزارهای امنیتی نیز برای این قبیل سازمان ها کاربردهای فراوان یافته است. زیرا هکرها و یا همان جاعلین و کلاهبردران سایبری نیز بیکار ننشسته و توانسته اند برخی از این ابزارها را جعل نموده و از آن سوء استفاده نمایند.

سیستم شناسایی صوت های جعلی

برابر گزارش اخیر بانک HSBC UK ، که یکی از بزرگ ترین بانک های بریتانیا و جهان می باشد سال گذشته بیش از 17،000 تماس جعلی توسط سیستم های امنیتی این بانک شناسایی و از قرار گرفتن نزدیک به 400 میلیون پوند از وجوه مشتریان در دست کلاهبرداران سایبری جلوگیری شده است.

سیستم امنیتی مورد نظر یک سیستم VoiceID است که توانسته است حدود دو برابر تعداد مکالمات تلفنی جعلی در سال 2019 را در مقایسه با سال گذشته شناسایی نماید.

علل افزایش اقدامات مجرمانه کلاهبرداران سایبری

تصور می شود افزایش در فعالیت های مجرمانه که به طور مرتب شناسایی می شوند تا حدی ناشی از تعداد قابل توجهی از نقض داده های شخص ثالث ، ایمیل های فیشینگ و پیام های متنی جعلی باشد که در طی چند سال گذشته اتفاق افتاده است. این موارد به مجرمان كمك كرده تا اطلاعاتی راجع به مردم به دست آورند.

فناوری بکار رفته در این سیستم تنها ظرف یک ماه از شروع سال 2019 توانست کمتر از هزار مورد کلاهبرداری تلفنی را شناسایی کند.  این فناوری همچنان در زمینه مبارزه علیه کلاهبرداری نقش مؤثری دارد.

ویژگی های سیستم صوتی

سیستم مورد نظر در سال 2016 توسط این بانک معرفی شد تا به مشتریان خود کمک کند تا با آسودگی خیال و اطمینان به تلفن بانک و با تأکید کمتر بر روی نیاز آنها به یادآوری رمزهای عبور، اقدامات مالی خود را انجام دهند.

این سیستم با بررسی بیش از 100 ویژگی صوتی رفتاری و فیزیکی، از جمله اندازه و شکل دهان شخص، سرعت  مکالمه و نحوه تأکید آنها بر روی کلمات، صداها را تجزیه و تحلیل می کند. حتی می تواند صدای شخص را در صورتی که دچار سرماخوردگی یا گلو درد شده باشد، تشخیص دهد. بعد از وارد کردن جزئیات حساب، مشتری قبل از دسترسی به حساب کاربری خود این عبارت را می گوید: «صدای من رمز عبور من می باشد»

افزایش اطمینان در میان استفاده کنندگان از سیستم صوتی

در حال حاضر بیش از دو میلیون مشتری این بانک از سیستم بیومتریک استفاده می کنند که بیش از نیم میلیون نفر در سال گذشته برای آن ثبت نام کرده اند.

از زمان راه اندازی این سیستم در سال 2016 ، مشتریان بیش از 25 میلیون بار از طریق سیستم VoiceID تأیید هویت شده اند.

در حال حاضر هر هفته حدود 16،000 مشتری در VoiceID ثبت نام می کنند و این فناوری همچنان در مبارزه با کلاهبرداری نقش مؤثری دارد. در این سیستم مجموعه ای از صداهای کلاهبرداران ذخیره شده تا تماس های دریافتی جدید تحت بررسی و کنترل قرار گیرند.

به گفتگو بپیوندید

2 + هفده =

بازگشت به بالای صفحه