رد کردن لینک ها

شکایت آنلاین چیست؟

اشتراک گذاری

شکایت آنلاین – آیا تا به حال از کسی شنیده اید که بگوید برای موضوعات و جرایم سایبری می توانید شکایت آنلاین کنید؟

یا اینکه مثلاً  بگوید پلیس فتا به صورت آنلاین شکایت شما را ثبت می کند.

این موضوع کمی مبهم و در عین حال از نظر حقوقی قابل بحث می باشد.

باید بدانید طرح شکایت آنلاین از منظر قانون صحیح نیست و این موضوع فقط از طریق مراجعه شاکی به مرجع قضایی امکان پذیر است.

در مورد جرایم رایانه ای یا سایبری فقط می توان از طریق مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای شکایت را مورد پیگیری قرار داد.

بنابراین:

  • اولاً هیچ گاه پلیس نمی تواند رأساً شکایت افراد را اخذ و بدون هماهنگی با دادسرا به آن رسیدگی نماید،
  • ثانیاً فقط در جرایم مشهود است که پلیس می تواند در لحظه ارتکاب جرم وارد صحنه شده و با مجرم یا مجرمین برخورد نماید.

هماهنگی ضابط قضایی با مرجع قضایی

حتی در صحنه وقوع جرم چنانچه پلیس فرصتی برای هماهنگی داشته باشد معمولاً با مرجع قضای هماهنگی می کند.

بدین ترتیب که در تماس تلفنی با مرجع قضایی در مورد نحوه برخورد کسب تکلیف نموده و سپس وارد صحنه می شود.

ممکن است پلیس در شرایط مورد نظر صرفاً افراد حاضر در صحنه را متفرق و پراکنده نماید.

ممکن است در صورت لزوم با دستگیری متهمین، نظم و امنیت را در محل برقرار سازد.

اما در مورد جرایم سایبری چگونه باید اقدام نمود؟

پس دانستیم موضوعی تحت عنوان شکایت آنلاین، در عمل امکان پذیر نیست.

 چنانچه موضوع شکایت ما مربوط به وقوع یک جرم سایبری باشد و قصد طرح شکایت علیه فرد یا افراد خاصی داریم، چه کنیم؟

در وهله اول باید به دادسرای جرایم رایانه ای در تهران و شعب خاص ویژه جرایم رایانه ای در سایر شهرها مراجعه نماییم.

البته لازم است کلیه اسناد و مدارک دیجیتال جرم را همراه داشته باشیم و دست خالی و به صرف ادعا به دادسرا مراجعه نکنیم.

دادسرا با دریافت و ثبت شکایت شاکی آن را به یکی از شعب خود جهت رسیدگی ارجاع می دهد.

شعبه مورد نظر در ابتدا بدنبال وجود مدارک و مستندات کافی برای پیگیری پرونده خواهد بود.

سپس دستورات لازم  به ضابطین قضایی یا پلیس برای احضار و یا دستگیری متهم یا متهمین صادر می شود.

در غیر این صورت آن را پیگیری نخواهد نمود.

ارتباط آنلاین با پلیس فتا

در حال حاضر پلیس فتا مرکزی را تحت عنوان مرکز فوریت های سایبری در اختیار دارد.

هدف از راه اندازی این مرکز فراهم نمودن بستری جهت ایجاد ارتباط فوری و سریع مردم با این پلیس است.

اما باید گفت که ایجاد ارتباط با این مرکز به صورت آفلاین امکان پذیر است ولی برای گفتگو، امکان چت آنلاین وجود دارد.

در صفحه یا پنل ورودی در کنار دو موضوع «گفتگوی آنلاین» و «ارتباط آفلاین»، چهار درگاه وجود دارد.

این درگاهها یا کانال ورودی صرفاً جهت ثبت تخلفات در نظر گرفته شده است.

پس دقت بفرمایید که در اینجا نیز خبری از ثبت شکایت آنلاین نیست.

آنچه که در عمل امکان پذیر است ثبت گزارش تخلفاتی است که مردم آن ها را دیده اند یا برای آنها مشکل ایجاد کرده است.

چهار موضوع قابل ثبت توسط کاربران

چهار موضوعی که کاربران می توانند با مراجعه به صفحه اصلی مرکز فوریت های سایبری پلیس، آن ها را ثبت نمایند، عبارتند از:

  • گزارش تخلف وب سایت
  • گزارش تخلف شبکه اجتماعی
  • گزارش تخلف نرم افزار و بازی
  • گزارش تخلف پیامک و پست الکترونیکی

همانطور که مشخص است همه این موارد مربوط به تخلفات می شود.

تخلفاتی که برای طرح آن نیازی به حضور در دادسرا نیست و از طریق پلیس فتا قابل ردیابی و پیگیری است.

البته ممکن است در جریان پیگیری، برای پلیس محرز شود که موارد گزارش شده وارد حیطه های جرم شده است.

در این صورت گزارش دهنده نیازمند حضور در مراجع قضایی و اعلام شکایت خواهد بود.

علت مراجعات مردم به دادسرا و پلیس فتا

مراجعه مردم به دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا معمولاً در یکی از موارد زیر رخ می دهد:

  • کلاهبرداری از طریق فیشینگ و راههای دیگر و در نتیجه خالی شدن حساب های بانکی
  • انواع تهمت، افترا، فحش و ناسزا در شبکه های اجتماعی
  • دسترسی غیر مجاز به داده ها و سرقت انواع داده و اطلاعات
  • انواع سوء استفاده های فروشندگان اینترنتی و عدم رعایت حقوق خریداران
  • پیگیری پرونده شکایت جرایم رایانه ای

پس شکایت آنلاین در عمل امکان پذیر نیست و برای پیگیری شکایت باید به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه نمود.

در مراجعه به دادسرا نیز باید تمامی مدارک و مستنداتی که به ما در پیگیری پرونده کمک می کند جمع آوری نماییم.

این مدارک کمک می کند تا بتوانیم صحت ادعای خود علیه دیگر افراد را اثبات نماییم.

در هر پرونده هر قدر دلایل و مدارک اثبات جرم بیشتر در اختیار باشد پرونده جرم به شکل مناسب تری پیش خواهد رفت.

در غیر این صورت می باید مدت ها وقت خود صرف رفت و آمدهای مکرر و غیرمثمر تلف نماییم.

مشاوره حقوقی جرایم رایانه ای

برای آنکه بتوانیم در جرایم سایبری از موضع محکم و قابل دفاع به طرح شکایت و پیگیری پرونده خود بپردازیم چه کنیم؟

در این مورد بهتر است قبل از هر کار با وکیل آگاه و متخصص در جرایم رایانه ای مشورت نماییم.

بدیهی است با انجام مشاوره حقوقی، مسیر پیگیری پرونده کوتاه تر و کم هزینه تر خواهد بود و کار ما بهتر پیش خواهد رفت.

به گفتگو بپیوندید

4 × سه =

بازگشت به بالای صفحه