رد کردن لینک ها

یادگیری دیجیتال و انشاء سایبری

یادگیری دیجیتال و انشاء سایبری

دانش آموزان و دنیای دیجیتال

اگر معلم یک مدرسه بخواهد به دانش آموزان خود موضوعی را برای نوشتن انشاء بدهد به نظر شما موضوعات گذشته نظیر: «علم بهتر است یا ثروت» ، «در آینده می خواهید چه کاره شوید» و یا «فصل بهار را توصیف کنید»، موضوعات ملال آوری برای این نسل نیستند؟

در جهان، نسلی که در سال های شروع قرن بیست و یکم پا به عرصه وجود گذاشته نسلی است که با فناوری انس گرفته، رشد کرده و آن را جزئی از زندگی خود می داند. این موضوع اساس اختلاف نظرها و دیدگاههای معلمین و اولیاء مدارس با دانش آموزان در اقصی نقاط جهان می باشد و به طور قطع در کشورهای کمتر توسعه یافته این موضوع چالشی بزرگ تر است.

دنیای بدون رسانه های نوظهور را تصور کنید. هیچ لایکی در آن وجود ندارد، هیچ وضعیتی به روز نمی شود و اطلاع رسانی ها به ندرت صورت گرفته و یا آهنگ بسیار کندی دارند. تمامی کسانی که قبل از سال 2000 متولد شده اند، زندگی قبل از رسانه های جدید اجتماعی را بخوبی بخاطر می آورند، اما اطمینان نداریم چه تعداد از ما واقعاً می خواهیم که به آن روزها برگردیم، به خصوص از وقتی که مزایا و معایبی که شبکه های اجتماعی در زندگی شخصی و حرفه ای در اختیار ما قرار داده اند را بیشتر درک نموده ایم.

البته کسانی که بعد از سال 2000 به دنیا آمده اند ، در دنیایی بزرگ شده اند که رسانه های اجتماعی در آن به اندازه غذا خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن اهمیت دارد. نسل جدید انتظار دارد به محل کاری وارد شود که زمینه را برای کار در فضای سایبر و شبکه های اجتماعی فراهم کرده باشد تا پایه و اساسی برای نحوه تعامل با نسل های آینده و  برقراری ارتباط در بازار جهانی باشد.

ما در یک عصر بی نظیری از زندگی بشریت هستیم، در عصر حاضر معلمان و دانش آموزان کنار هم نحوه رویارویی با دنیای جدید دیجیتالی را یاد می گیرند. چگونه معلمان می توانند همه این موارد را درک کنند و با دانش آموزان خود درست رفتار کنند؟

یادگیری دیجیتال

مثالی که در اول بحث به آن اشاره کردیم را به خاطر بیاورید آیا با دغدغه هایی که نسل جدید دارد و مدام در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی در حال گشت و گذار هستند می توان به موضوعات انشاء های نسل های گذشته فکر کرد؟. آیا نباید معلمین، خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و با دانش آموزان تعامل دگرگون شده ای داشته باشند؟

برخی متخصصین یادگیری دیجیتال اظهار می دارند بسیاری از معلمین با مراجعه به آنان می گویند رسانه های اجتماعی و بازی های دیجیتالی در فرهنگ کلاس ها و مدارس اختلال ایجاد کرده است. این معلمین آرزو می کنند  کاش می توانستد این برنامه ها و بازی های جالب و نتایج نامطلوب ناشی از آن ها را از محیط یادگیری دور می کردند.

متخصصین یادگیری دیجیتال برعکس معلمین معتقدند باید این رسانه ها و برنامه ها بکار گرفته شوند. با پرداختن مستقیم به چالش ها و همچنین مزایای فناوری، ممکن است معلمان فرصت های بیشتری برای یادگیری ، افزایش اعتماد و بهبود هماهنگی کلاس فراهم آورند.

مهارت های ارتباطی دیجیتال در مدارس

بنابراین هر وقت در نظر داریم درباره یادگیری مهارت های عاطفی و اجتماعی صحبت کنیم بهتر است در مواردی بحث را در بستر وب و یا دنیای فناوری دنبال کنیم. دانش آموزان در چنین شرایطی فرصت گفتگو پیرامون موضوعات فناوری را پیدا نموده و قطعاً با علاقه آن را دنبال خواهند کرد. همین امر می تواند چندین حسن داشته باشد. دانش آموزان این شانس را پیدا می کنند در مورد موضوعات مورد علاقه شان اظهار عقیده نمایند، مهارت های اجتماعی خود را با نیازهای روز منطبق خواهند ساخت. احساس تنهایی را کنار خواهند گذاشت و می توانند به مربیان خود در انجام کارها كمك کنند و  مهم تر آن که اعتماد به نفس شان برای ساخت دنیایی رو به پیشرفت افزایش خواهد یافت.

بگذارید کمی بیشتر و حرفه ای تر به موضوع نگاه کنیم. فرد و یا افرادی در میان گروههای نوجوان عکس همکلاسی خود را بدون اجازه به اشتراک می گذارند یا افرادی در گروه ها بیش از حد پیام متنی ارسال کرده و موجب آزار و اذیت سایرین می شوند و دانش آموزانی رویدادی را بر روی رسانه ی اجتماعی که به آن دعوت نشده اند، مشاهده و آن را دنبال می کنند و… آیا موضوعاتی از این دست نمی تواند به سوژهای مناسبی برای بحث های روز و دستمایه ای برای انتخاب موضوعات انشاء سایبری تبدیل شود؟

انشا< سایبری

از طریق دنبال کردن این مطالب، دانش آموزان می توانند آگاهی بیشتری در خصوص موضوعات مورد علاقه خود به دست بیاورند. موضوعاتی که می تواند عطش آنان را بخواباند و به نیازهای روز آن ها پاسخ مناسب بدهد.

معلمین می توانند به دانش آموزان یاد بدهند که در صورت برخورد با هر یک از عادت ها و یا رفتارهای نادرست دیجیتالی، چگونه با آن برخورد کنند و راه حل های مناسب را به آنان بیاموزند :

  • در چه شرایطی دانش آموزان  باید والدین یا معلمان را وارد قضیه نمایند؟
  • چه موقع باید خودشان موضوع را حل و فصل کنند ؟
  • چه چیزی هایی ممکن است به حل راحت تر این شرایط کمک کند؟
  • چگونه می توان از تکرار یک مسئله یا وضعیت مشابه جلوگیری کرد؟
  • آیا بهتر است این اختلاف به صورت حضوری حل شود یا از طریق ایمیل و یا پیغام متنی؟

نمونه ای از تکالیف دیجیتالی

همچنین نمونه ای از تکالیف جدید دیجیتالی در مدارس، آموزش ساخت و ایجاد یک حساب کاربری اجتماعی شخصی و حرفه ای در جیمیل و نوشتن ایمیل و ارسال آن برای خانواده و یا دوستان خواهد بود. انجام این کار به دانش آموزان در سنین پایین این فرصت را می دهد تا بتوانند  خود را در دنیای دیجیتال، تنها و سرگردان حس نکنند و هویت واقعی خود را داشته باشند. آن ها حتی می توانند برای خود برند ویژه ای ساخته و اثر دیجیتالی حرفه ای خود را تعریف و یا خلق نمایند. این اثر دیجیتالی علامتی خواهد بود که آن ها می توانند با آن در طول سال تحصیلی خود را به دیگر دانش اموزان معرفی نمایند.

انشاء سایبری

بدون شک بخش عمده ای از جهان پیرامون ما در دنیای سایبر، فضای وب و شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد. چنانچه دسترسی و ارتباط نسل جدید و دانش آموزان با اکثر افراد مورد علاقه و با نفوذ در زمینه های مختلف  به صورت حرفه ای برقرار شود، قطعاً مهارت های اجتماعی دانش آموزان تقویت خواهد شد. در این صورت دانش آموزان می توانند با دنبال کردن افراد خاص و تعامل با آنها و سایر افرادی که در سایت های مختلف رسانه های اجتماعی دنبال می کنند، درباره آنها مطالب زیادی یاد بگیرند.

آموزش کار با شبکه های اجتماعی

همیشه دانش آموزان فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد رسانه های اجتماعی دارند و شاید به همسالان خود (و معلمانشان نیز آموزش دهند) هنگامی که این فرصت بوجود می آید ، معلمان ترغیب می شوند که با این دانش آموزان آموزش های بیشتری را به اشتراک بگذارند. موضوعاتی از قبیل: نحوه ارسال پیام های متنی، یادگیری درباره نحوه فیلتر و جستجوی یک موضوع خاص در رسانه های اجتماعی و… .

آشنایی با نحوه جهت دهی و استفاده از ابزار رسانه های اجتماعی تقریباً به اندازه یادگیری درمورد نحوه تعامل و زندگی در دنیای رسانه ی اجتماعی مهم و با اهمیت تلقی می شود.

با ورود به دهه جدید ، نیاز به یادگیری مهارت رسانه های اجتماعی کاهش نمی یابد. معلمان باید در این مورد پیشرو باشند و مدارس باید به پشتیبانی ، تشویق و پیشرفت حرفه ای بمنظور کمک به معلمان در جهت حل فریب های سایبری و حیله های پیش رو بپردازند.

 

به گفتگو بپیوندید