جرایم اینترنتی

چگونه می توان از مزاحم تلفنی شکایت کرد؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]برای اطلاع از روشهای هک تلگرام مقاله زیر را بخوانید:

https://irancyberlawyer.ir/%d9%87%da%a9-%d8%aa%d9%84%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a2%d9%86/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]پیشرفت علوم ارتباطات و فناوریهای نوین باید در جنبه های مثبت زندگی مردم به کارآید؛ نه اینکه راهی باشد برای رسیدن بعضی از آنان به اهداف زشت و ناپسند خود. متأسفانه امروزه ایجاد مزاحمت برای دیگران ازطریق تماس تلفنی، به عنوان یکی از شیوه های آزار و اذیت دیگران، و ایجاد ترس و استرس و نگرانی در وجود آنان است. معمولاً مرتکبان این عمل ناشایست، بدون اینکه به عاقبت کار خود و جرم بودن آن بیندیشند؛ می خواهند با ناراحت کردن دیگران، لحظاتی را خوش باشند؛ و یا اینکه کمی خودشان را تسلی دهند. گروه تخصصی وکیل سایبری قصد دارد در این مقاله به بیان راه های قانونی شکایت از این جرم و مجازات آن بپردازد:

مزاحم تلفنی چگونه مخاطب را آزارمی دهد؟

مزاحم تلفنی ممکن است به روش های زیر، موجب آزار و اذیت مخاطب شود:

  • تماس مداوم و فوت کردن یا سوت زدن، و یا تقلید صداهای حیوانات و …
  • بیدارکردن مخاطب در نیمه های شب با به صدادرآوردن زنگ موبایل او
  • فحاشی و نسبت به دادن الفاظ رکیک به مخاطب
  • نسبت دادن تهمت های ناروا به مخاطب
  • بیان مطالب دروغین و اخبار کذبی که تکان دهنده بوده؛ و مخاطب را مضطرب و درمانده نماید.
  • تهدید به افشای راز و انتشار عکس و فیلم و مسائل شخصی و خانوادگی شاکی
  • سعی در اخاذی از شاکی به وسیله تهدید وی

ویژگی های رفتار مزاحم تلفنی چیست؟

معمولاً رفتار مزاحم تلفنی دارای خصوصیات زیر می باشد:

  • مزاحم تلفنی حتماً باید آرامش، آسایش و امنیت روانی شاکی را برهم زده باشد.
  • ایجاد مزاحمت ازطریق تلفنی باید موجب آزار و اذیت شاکی شده باشد.
  • مزاحم تلفنی ممکن است باعث ایجاد شوک در مخاطب شود.
  • ممکن است متهم، موجب ترس یا وحشت طرف مقابل شده باشد.
  • ممکن است رفتار مزاحم، منجربه استرس و اضطراب، دغدغه و نگرانی مخاطب گردد.

ممجازات مزاحمت ازطریق تماس تلفنی 

قانونگذار برای جرم ایجاد مزاحمت ازطریق تماس تلفنی، دو مجازات مختلف را درنظرگرفته است؛ که اتفاقاً توسط دو مرجع متفاوت نیز قابل اعمال است:

  • محکومیت مزاحم به حبس توسط دادگاه

بدیهی است که اگر خط تلفن متعلق به شخصی غیر از مزاحم باشد؛ دلیلی برای مجازات صاحب امتیاز مشترک موردنظر وجودندارد؛ حتی اگر آگاه به جرم مزاحمت بوده؛ و مانع وقوع آن نشده باشد!!!

  • قطع موقت خط تلفن پس از شکایت های اول و دوم به مخابرات یا اپراتور تلفن همراه، که مستلزم پرداخت هزینه های وصل مجدد می باشد. و درصورت شکایت برای دفعه سوم، مشترک متعلق به مزاحم، برای همیشه قطع خواهدشد. طبیعی است که این مجازات، توسط شرکت مربوطه اجرا می شود.

نحوه شکایت در دادگاه

شاکی می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و یا دادسرا، از مزاحم تلفنی شکایت نماید. اگر قبلاً موضوع مزاحمت را به مخابرات یا اپراتور تلفن همراه اطلاع داده است؛ باید نامه آن شرکت را نیز به هنگام شکایت کیفری ارائه نماید. البته بازپرس دادسرا جهت رسیدگی به پرونده او، حتماً تعقیب خود را با استعلام از مخابرات، و صدور دستور ردیابی خط متهم ادامه می دهد. و پس از اطمینان از وقوع این جرم، پرونده را دراختیار دادگاه قرارخواهدداد. دادگاه نیز متهم را جهت مذاکره و اخذ توضیحات لازم دعوت می نماید؛ و اگر برای بار دوم حاضرنشود؛ قاضی دستور دستگیری و جلب او را می دهد.

نحوه شکایت در مخابرات 

برای بررسی نحوه شکایت از جرم ایجاد مزاحمت ازطریق تماس تلفنی در شرکت مخابرات، باید بین دو شرکت همراه اول و ایرانسل قائل به تفکیک شد:

  • طرح شکایت در شرکت همراه اول:

شاکی با استفاده از دو روش زیر می تواند از این جرم در شرکت همراه اول شکایت نماید:

اول اینکه با مراجعه به وب سایت این شرکت، نشانی شعب و دفاتر مربوطه را جستجونموده؛ و به صورت حضوری به یکی از آن اماکن مراجعه نماید؛ و فرم مخصوص را پرکند. شرکت مخابرات ایران نیز با ردیابی و کنترل تماس ها و مکالمات دریافت شده از شخص مظنون، موضوع را پیگیری می نماید.

دوم اینکه شاکی می تواند با اپراتور 9990 تماس گرفته؛ و موضوع شکایت خود را اعلام نموده؛ و از همین طریق نیز پیگیری نماید. در این شیوه نیز، شرکت مخابرات، مراحل مذکور در روش بالا را انجام خواهدداد.

  • طرح شکایت در شرکت ایرانسل

نمایندگی های حقوقی شرکت ایرانسل در سطح شهر، شکایات مزاحمت های تلفنی مربوط به مشترکین خود را ثبت می نمایند. حتی اگر متهم، مشترک این شرکت نباشد. و سپس شرکت ایرانسل، برابر با مقررات ردیابی و پیگیری های مربوطه را جهت شناسایی هویت متهم، و اثبات موضوع شکایت، به عمل می آورد. و درصورت اثبات ادعای شاکی، مجازات هایی را که قانون در اختیارش قرارداده؛ و در این مقاله نیز بررسی شد؛ اجرا می نماید.

نحوه اثبات مزاحمت تلفنیچگونه می توان جرم مزاحمت تلفنی را اثبات نمود؟

این جرم را می توان از راه های زیر اثبات نمود:

  • ضبط صدای مزاحم: که البته این روش را می توان به عنوان قرینه یا نشانه ای برای وقوع جرم مزاحمت تلفنی محسوب نمود. زیرا با پیشرفت علم و فناوری، ممکن است شخصی بخواهد با تقلید صدا و …، رقیب یا دشمن خود را متهم به ارتکاب این جرم نماید. باشهادت شهود و … شاید بتوان ثابت نمود که صداهای ضبط شده متعلق به شخص مورد ادعای شاکی است.
  • پیگیری مخابرات یا اپراتور موردنظر جهت اثبات ادعای شاکی، ازطریق ردیابی خط متهم، و اعلام نتیجه به دادگاه

اگر شما نیز توسط مزاحمین تلفنی، مورد آزار و اذیت قرارگرفته اید؛ گروه تخصصی وکیل سایبری می تواند راهنمایی ها و اطلاعات مفید و سودمندی را دراختیارتان قراردهد. با ما تماس بگیرید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید