اخبار جعلی

انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

رسانه های دیجیتال، راه ایجاد یا تغییر تصاویر و ویدئوها را به منظور تحریف حقیقت هموار کرده اند. برای مثال، هنگام ترند شدن اخبار فوری در رسانه های اجتماعی مانند توییتر، موجی از ادعاهای نادرست، و سوءاستفاده از محتواها از گفته های نیمه حقیقی تا دروغ های آشکار به دنبال هم، و با پیروی از یکدیگر می آیند. پیامدهای آن، آگاهی نادرست دادن به افکار عمومی، معرفی نادرست یا همان تحریف اشخاص، سازمان ها و رویدادها است.رواج اخبار جعلی در جامعه، تشخیص مطالب واقعی، سرگرمی، تبلیغات، اخبار غیرواقعی و تخیلی را روز به روز مشکل تر می سازد. ضرب المثل “شنیدن کِی بُود مانند دیدن” دیگر در جامعه مدرن امروزی مصداق ندارد. اخبار جعلی، یا اطلاعات نادرست، دروغ پراکنی یا گمراه سازی و… همگی به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، تفاوت های چشمگیر و زیادی میان آنها وجود دارد.

میزان انتشار اخبار جعلی

در کنار تأثیر قابل توجه همه گیری کووید19، ما شاهد گسترش اخبار جعلی بودیم. اخبار جعلی در جامعه کنونی رواج یافته است. به همان اندازه هم تلاش برای مبارزه با اخبار جعلی صورت میپذیرد. گروه تخصصی وکیل سایبری در این مقاله قصد دارد شما را با اخبار جعلی و نحوه گسترش آن در فضای مجازی آشنا نماید.

رسانه های دیجیتال راه را برای همه افراد هموار کرده اند تا بتوانند تصاویر و ویدئوهایی را به منظور تحریف حقیقت، ایجاد یا تغییر دهند. علاوه بر این برای مثال، هنگام ترند شدن اخبار فوری در رسانه های اجتماعی مانند توییتر، موجی از ادعاهای نادرست و سوءاستفاده از محتواها از گفته های نیمه حقیقی تا دروغ های آشکار به دنبال هم و با پیروی از یکدیگر می آیند. پیامدها آن، آگاهی نادرست دادن به افکار عمومی، معرفی نادرست (تحریف) افراد، سازمان ها و رویدادها است.

پیامدهای اخبار جعلی و تمامی اشکال دستکاری اطلاعات متفاوت هستند. برخی مستقیم هستند؛ مانند انجام انتخاب هایی با اطلاعات غلط یا نادرست. برخی غیرمستقیم هستند مانند آسیب به شهرت، که درمواردی منجر به از دست دادن اعتماد سهامداران، و همچنین از دست دادن دارایی ها می شود.

انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی
انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

تجزیه و تحلیل حساب فیسبوک و تشخیص اخبار جعلی:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک منبع از تجزیه و تحلیل، از حساب فیسبوک آنها استفاده می شود. از این طریق می توان به راحتی، به تشخیص اخبار جعلی پرداخت.

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]بیشتر بخوانید: جعل اینترتی و مجازات آن [/box]

جستجوی عکس معکوس و تشخیص اخبار جعلی:

ازاین روش، برای بررسی اینکه آیا یک تصویر قبلاً وجود داشته است. اما ممکن است توقیف شده باشد یا نه. و همچنین برای تعیین زمانی که یک تصویر، برای اولین بار ظاهر شده است. یا اینکه آیا نسخه های قبلی تصویر، در پایگاه داده های تصویر دیگر وجود دارد یا نه، استفاده می شود. اگر اینطور نباشد؛ به راحتی ثابت نمی شود که یک تصویر اصلی است. و باید بررسی های اضافی انجام شود. این شیوه نیز به تشخیص اخبار جعلی از خبرهای حقیقی کمک می کند.

بررسی داده های یوتیوب و تشخیص اخبار جعلی:

از این روش برای استخراج داده های پنهان از ویدئوهای میزبانی شده در یوتیوب استفاده می شود. متغیرهایی که می‌توان استخراج کرد؛ زمان دقیق آپلود هستند. که برای تعیین ویدیوی اصلی، در هنگام مواجهه با چندین کپی از یک ویدیو و تعیین تاریخ واقعی آپلود، (که می‌تواند با برچسب زمانی عمومی متفاوت باشد)؛ مفید هستند. همچنین داده های یوتیوب برای استخراج همه عکس های کوچک استفاده می شوند؛ که می تواند برای انجام جستجوی عکس معکوس، به منظور یافتن نسخه های قدیمی تر همان ویدئو استفاده شوند. پس اسن شیوه، دارای قابلیت های متنوعی برای تشخیص اخبار جعلی است.

جایگاه اخبار در جامعه

برخی از آنان معتقدند که افشای رسانه ای، تأثیر حداقلی را بر دیدگاه سیاسی دارد و تغییر حاصل از آن ناچیز است. این امر، بدین دلیل نیست که رسانه ها متقاعدکننده نیستند؛ بلکه بدین دلیل است که بیشتر اشخاص، پیش از قرارگیری در معرض رسانه ها، تمایلات و دیدگاه های قدرتمندی داشته اند. تحلیل گران تأثیرات رسانه ای، باید بر افراد دارای نظرات جدید یا نمود نیافته، تمرکز کنند.

اینجاست که اتاق های پژواک وارد می شوند. یعنی مردم معمولاً اخبار مورد علاقه خود را جستجو می کنند. الگوریتم های رسانه ای آنلاین، اقدام به پیگیری آن اخبار می کنند و موضوعاتی را ارائه می دهند که علاقه خواننده به آن موضوع را شدت می بخشد. بنابراین هیچ تأثیر یا تغییر عجیبی در آن وجود نداشته است. بلکه صرفاً تقویت کننده همان باور قبلی خواننده است.

تعریف اخبار جعلی و انتشار اطلاعات نادرست

اخبار جعلی در واقع یک پارادوکس است. زیرا اخبار در ظاهر و قاعدتاً مبتنی بر حقیقت هستند. آنچه جعلی باشد را نمی توان اخبار دانست. اخبار جعلی حقیقتاً به واقعیتی جعلی تبدیل می شود که دروغی واضح و آشکار است. مسئله اخبار جعلی جدید نیست. زیرا جهان همیشه سوگیری همسوی سیاسی را تجربه کرده است که عصاره آن اخبار است.

از زمانی که فرآیند نوشتن وجود داشته است، این مشکل نیز بوده است. برای مثال تیترهای شوک آور، هراس افکنی یا ترفندهای انحرافی یا همان هاله دود همیشه وجود داشته اند. با این حال، این فعالیت ها شکل های جدیدی به خود گرفته اند که با فراگیر شدن رسانه های اجتماعی بسیار پردامنه شده اند. اخبار جعلی، طنز سیاسی تا ارائه اطلاعات غلط به شکل عمدی را در بر می گیرد که انگیزه های متفاوت و متغیری دارند از جمله مالی و… اما ویژگی مشترک همه آنها این است که از طریق استفاده از اطلاعات نادرست، بر خواننده تأثیر می گذارند.

انتشار غیرعمدی اخبار جعلی

ارسال غیرعمدی اطلاعات نادرست و دروغ پراکنی در تعریف اخبار جعلی استفاده میشوند. دروغ پراکنی، اطلاعات نادرست یا غلطی است؛ که به طور خاص و به عمد با قصد فریب دیگران پخش می شود. درواقع دروغ پراکنی، اطلاعات غلطی است که با قصد گمراه کردن پخش می شود. ایجاد و به اشتراک گذاری عمدی اطلاعات غلط و یا دستکاری شده که به منظور فریب و گمراه کردن مخاطبان، یا به منظور ایجاد آسیب، یا برای منافع سیاسی، شخصی یا مالی صورت می گیرد را نیز، دروغ پراکنی گویند.

انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی
انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

چه اخباری جعلی نیستند؟

  • اشتباهات غیرعمدی یا ناخواسته گزارش. برای مثال گزارشی مبنی بر این که دونالد ترامپ مجسمه نیم تنه مارتین لوتر کینگ جونیور را از کاخ سفید ریاست جمهوری برداشته است.
  • شایعاتی که منشاء آنها به یک مقاله خبری بر می گردد.
  • اظهارات نادرست توسط سیاستمداران
  • طنز؛ با این حال، برخی از نظرات طنزگونه تحریف شده به عنوان اخبار آماده شده اند و می توان آنها را به عنوان اخبار جعلی نیز تعریف کرد.

در میان انواع مختلف محتواهای گمراه کننده، طنز می تواند به صورت ناخواسته گمراه کننده ترین محتوا باشد.

انواع محتواهای نادرست یا گمراه کننده چیست؟

اخبار جعلی را می توان به طور کلی در سطح پیشرفته به دسته های رایج زیر طبقه بندی کرد:

  • زمان اشتباه/ مکان اشتباه: این دسته، رایج ترین نوع محتوای تصویری گمراه کننده است؛ که در آن محتواهای بصری با ادعاهای جدید در مورد تصویر ارائه شده، مجدداً به اشتراک گذاشته می شود. این ها را می توان به سادگی برملاء کرد یا فاش کرد. اما به راحتی در جریان انتشار آن کنار گذاشته نمی شود.
  • محتوای دستکاری شده محتوایی است که به صورت دیجیتال، با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس یا ویدئو دستکاری شده است.
  • محتوای صحنه سازی شده یا غیرواقعی محتوای تولیدی است که با هدف گمراه کردن، ایجاد یا به اشتراک گذاشته شده است. مانند جعل عمیق یا همان دیپ فیک و اطلاعات کاملاً نادرست.

جعل عمیق یا دیپ فیک چیست؟

جعل عمیق در ابتدا در صنعت پورنوگرافی استفاده می شد. در واقع، به فرآیند وارد کردن چهره افراد مشهور (سلبریتی) در صحنه های پورنوگرافی، معمولاً بدون اطلاع آنها، اشاره داشت.جعل های عمیق را، به عنوان دستکاری دیجیتال در صداها و ویدئوها که واقعیت پذیری آن ها بالا و تشخیص شان سخت است، تعریف می کند. نگرانی های زیادی در مورد جعل های عمیق مطرح است و به نظر می رسد که در حال برطرف شدن هستند. برای اینکه بتوانید دیپ فیک بسازید، دیگر نیازی به داشتن شَم تکنولوژی یا فناوری نیست. کافی است که تکنولوژی لازم برای این کار را به دست آورید.

انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی
انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

گسترش اخبار جعلی

پلت فرم های دیجیتال، اتصال، فراگیر شدن فناوری، افزایش اطلاعات و رواج شبکه های اجتماعی آنلاین (OSN) از یک سو، موجب برطرف شدن چالش ها و موانع سنتی مانند مرزهای فیزیکی و محدودیت های زمانی و مسافتی شده اند که توزیع و به اشتراک گذاری اطلاعات را بسیار آسان تر می کند. از سوی دیگر، این بدان معنا است که ادراک عمومی از واقعیت، می تواند به سادگی به واسطۀ پراکندگی اطلاعات نادرست و دروغ پراکنی تحت تأثیر قرار گیرد و تحریف شود.

استفادۀ روزافزون از رسانه های اجتماعی، تا حدی که هنجار تلقی می شود و تقریباً در تمامی حوزه های زندگی مدرن از جمله اجتماعی، تجاری، شخصی و غیره توسعه پیدا کرده است، این معنا را می دهد که انتشار هر گونه خبر، به ویژه اخبار جعلی بسیار محتمل است. اگر شما نیز از انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در فضای مجازی متضرر شده اید؛ گروه تخصصی وکیل سایبری می تواند راهنمایی ها و اطلاعات مفید و سودمندی را در اختیارتان قرار دهد.