مشاوره تنظیم قرارداد و تنظیم توسط وکیل متخصص قراردادنویسی

مشاوره تنظیم قرارداد | نگارش توسط تیم تخصصی

نگارش و تنظیم قراردادهای حوزه فناوری اطلاات پایه و اساس هر نوع معامله میان اشخاص حقیقی یا حقوقی در فضای آنلاین می باشد. یک قرارداد میتواند علاوه بر متن اصلی دارای متمم، ضمایم، الحاقات و پیوست‌های متعدد باشد که معمولا همه اینها جزء لاینفک قرارداد خواهند بود.

متن قرارداد نیز شامل مواد مختلفی است که بر اساس میزان، حجم، اندازه و اهمیت قرارداد می‌تواند متغیر باشد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد صرفاً در مورد یکی از مواد مهم قرارداد یعنی «طرفین قرارداد» توضیحات مفصلی را ارائه دهیم. در مورد سایر مواد مندرج در قرارداد، انشالله در آینده را ارائه خواهیم داد.

مشاوره در تنظیم قرارداد و توجه به مشخصات طرفین

در تنظیم قرارداد، اولین گام بعد از حصول اطمینان نسبت به موضوع و قصد واقعی مان برای انجام معامله، این است که باید در مورد مشخصات طرفین قرارداد هر آنچه که لازم است انجام دهیم.

حقیقت آن است که نباید به صرف اینکه دو طرف همدیگر را دیده اند و شناخت اولیه نسبت به یکدیگر پیدا کرده اند از ذکر دقیق مشخصات در قرارداد و نکات مرتبط با آن غفلت شود.

مشخصات طرفین قرارداد یکی از بخش‌های کلیدی است که باید با دقت کامل و به‌درستی در قرارداد درج شود. این بخش به شناسایی دقیق افرادی (حقیقی یا حقوقی) که طرفین قرارداد را تشکیل می‌دهند اختصاص دارد. اشتباه یا ابهام در این بخش می‌تواند مشکلات قانونی یا عملی ایجاد کند. در ادامه این بخش، به نکات مهمی که باید در مورد مشخصات طرفین قرارداد به آن توجه شود، اشاره می‌کنیم:

1. مشخصات هویتی

در صورتی که طرف قرارداد شخص حقیقی باشد:

  • نام و نام خانوادگی کامل (بدون اختصار).
  • شماره ملی.
  • شماره شناسنامه و محل صدور.
  • شماره کارت ملی (در بسیاری از کشورها).
  • آدرس دقیق محل سکونت.
  • شماره تماس و ایمیل (در صورت امکان).

در صورتی که طرف قرارداد شخص حقوقی باشد (شرکت‌ها و سازمان‌ها):

  • نام رسمی شرکت یا سازمان (مطابق با ثبت رسمی).
  • شماره ثبت شرکت.
  • شناسه ملی شرکت.
  • نشانی دفتر اصلی شرکت.
  • شماره تماس و ایمیل رسمی شرکت.
  • نام و سمت نماینده قانونی شرکت که قرارداد را امضا می‌کند.
  • مدارک اثبات صلاحیت نماینده (مثل کپی رسمی از نامه نمایندگی یا اساسنامه).

2. نحوه تأیید هویت

  • باید مطمئن شوید که اطلاعات ارائه‌شده با مدارک هویتی معتبر مطابقت دارد. (مانند کارت ملی برای اشخاص حقیقی یا اساسنامه شرکت و نامه نمایندگی برای اشخاص حقوقی).
  • می‌توانید کپی مدارک را ضمیمه قرارداد کرده و اصالت آنها را بررسی کنید.

3. صلاحیت امضاکننده قرارداد

  • مطمئن شوید که فردی که قرارداد را به نمایندگی از یک شخص حقوقی (شرکت یا سازمان) امضا می‌کند واقعاً اختیار قانونی چنین کاری را دارد (بررسی اساسنامه یا مدارک ثبتی).
  • اگر طرف قرارداد شخص حقیقی است، اطمینان حاصل کنید که فرد بالغ، رشید و دارای صلاحیت قانونی برای انعقاد قرارداد است.

4. شفافیت در معرفی طرفین

  • در متن قرارداد، طرفین باید به‌گونه‌ای معرفی شوند که ابهامی در مورد شخص حقیقی یا حقوقی که طرف قرارداد است باقی نماند. معمولاً در همان بندهای ابتدایی قرارداد عبارت‌هایی نظیر زیر ذکر می‌شود:
  • «طرف اول: آقای/خانم [نام و نام خانوادگی] به شماره ملی [شماره ملی] و ساکن [نشانی کامل].»
  • «طرف دوم: شرکت [نام کامل شرکت] به شماره ثبت [شماره ثبت] و نمایندگی [نام نماینده قانونی] به سمت [سمت نماینده قانونی].»

5. آدرس‌های معتبر برای ابلاغ‌ها

  • هر طرف باید آدرس رسمی و دقیق خود را ارائه دهد. این آدرس برای ابلاغ‌های رسمی، ارسال نامه‌ها و تحقیقات حقوقی مرتبط با قرارداد استفاده می‌شود.
  • بهتر است قراردادی که عنوان “آدرس قابل استناد” دارد امضا شود تا در صورت تغییر نشانی، طرفین موظف به اطلاع‌رسانی شوند.

6. درج تاریخ تولد یا شناسه اضافی

  • اگر طرف قرارداد شخص حقیقی است و برای شناسایی بهتر لازم است، می‌توان تاریخ تولد یا اطلاعات اضافی (مانند شماره گذرنامه) نیز ارائه کرد.

7. توجه به تابعیت طرفین

  • اگر یکی از طرفین قرارداد غیرایرانی است، ذکر تابعیت در قرارداد اهمیت دارد. همچنین باید دقت کنید که قرارداد با قوانین بین‌المللی تطابق داشته باشد.

8. ذکر نمایندگان و واسطه‌ها

  • اگر قرارداد از طریق واسطه یا نماینده منعقد می‌شود (مانند وکیل)، مشخصات وکیل یا نماینده همراه با سند اثبات اختیارات آن باید در قرارداد ذکر شود.

9. انعکاس تغییرات احتمالی هویتی

  • بهتر است در قرارداد ذکر شود که هرگونه تغییر در نشانی، نماینده قانونی یا اطلاعات شخص حقوقی/حقیقی باید به اطلاع طرف دیگر برسد، در غیر این صورت آدرس و اطلاعات قبلی معتبر تلقی می‌شود.

10. پیوست مدارک تثبیت هویت

  • پیشنهاد می‌شود نسخه‌ای از مدارک هویتی یا ثبتی طرفین (مانند کارت ملی، اساسنامه شرکت یا آگهی تأسیس) به قرارداد ضمیمه شود.

11. استفاده از جمله‌های الزام‌آور

  • در متن قرارداد تأکید کنید که طرفین مسئول صحت اطلاعات ارائه‌ شده بوده و در صورت اشکال یا کتمان اطلاعات، مسئولیت قانونی برعهده آنان است.

نقش وکیل در تنظیم قرارداد و حل اختلافات

وکیل میتواند علاوه بر مشاوره تنظیم قرارداد، نقش اساسی در حل اختلافات قراردادی داشته باشد. وی می‌تواند در مواقعی که ممکن است اختلاف میان طرفین قرارداد(اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) به نقطه بحرانی برسد با انجام داوری نسبت به حل اختلاف کمک کند. همچنین وکیل می تواند به عنوان نماینده حقوقی شرکت به دادگاه‌ها، مراجع قضایی مراجعه کرده و پرونده دعاوی را حل کند.

چنانچه وکیل در قامت وکیل شرکت فعالیت کند، در مواردی که اختلافاتی بین اعضای شرکت ایجاد شود، وکیل شرکت می‌تواند با بررسی موارد، راهکارهای مناسبی برای حل و فصل اختلافات ارائه کند. این راهکارها از طریق مذاکره، قراردادهای صلح، داوری، یا حتی دادخواست در دادگاه می‌تواند پیگیری شود.

وکیل اختلافات حقوقی

همچنین، وکیل شرکت باید با قوانین مربوط به تاسیس، ادغام، انحلال و … آشنا باشد و بتواند به مشتریان خود مشاوره های حقوقی و قانونی ارائه نماید. وکیل شرکت باید با توجه به تجربه خود، از منافع شرکت دفاع کند و پاسخگوی نیازهای شرکت باشد.

3 نکته مهم در تنظیم قرارداد

در جریان مشاوره تنظیم قرارداد، باید نکاتی را بارها پیش آمده که در زندگی خود نیاز به نوشتن و تنظیم یک قرار داشته ایم. شرایطی را تصور کنید که با شریک کاری خود جهت شفاف سازی تمامی مسائل فی ما بین، میبایست قراردادی را امضا کنید.

وکیل قرار دادها

  • آیا شما و شریکتان در بحث تنظیم قرار داد و پیاده سازی تمام جنبه های فردی و حقوقی خبره هستید؟
  • آیا قراردادی که پیش رویتان قرار داده شده را چشم بسته می توانید بپذیرد و امضا کنید؟
  • آیا امضای یک قرارداد بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد آن، به صلاح می باشد؟

تنظیم قرارداد استاندارد

در تنظیم و انعقاد یک قرارداد استاندارد، تمام جنبه های فردی و حقوقی رعایت می شود و بنابر خواسته ی طرفین قرارداد، مفاد آن تنظیم می گردد. اگر می خواهید از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کنید، راه نفوذ هر گونه تخلف را به قرارداد خود ببندید، و در صورت نقض موارد ذکر شده به حق و حقوق خود برسید، لازم است تا برای تنظیم این چارچوب از مشاوران، وکلا و کارشناسان این حرفه کمک بگیرید.

وکیل شرکت

آیا باید هر قراردادی را امضا کنیم؟

اگر شما بدون آگاهی از تمام جنبه های یک قرارداد اقدام به امضای آن نمایید، ممکن است این عدم آگاهی مدت ها برایتان دردسرساز شود. هر امضایی پای هر قراردادی تعهد ایجاد می کند و اگر آگاهی مان کافی نباشد، این امضا ما را در معرض خطر قرار می دهد.
برای آگاهی از تمام جنبه های یک قرار داد به مشاوران آگاه در این زمینه مراجعه کنید و حتی اگر بدون آگاهی پای قراردادی را امضا کرده اید و با مشکل مواجه شده اید باز هم برای حل مشکل خود به مشاوران و وکلای خبره مراجعه کنید.

چرا گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری را انتخاب کنیم؟

این گروه در تنظیم قرارداد و حل و فصل پرونده های مربوط به آن، کارآزموده و ماهر می باشد. قراردادهای خود را به تنهایی تنظیم نکنید، هر قراردادی را بدون مشورت امضا نکنید و حتی اگر در قرارداد خود و یا در نتیجه امضای آن با مشکل مواجه شده اید، جای نگرانی نیست.

اینجا کارشناسانی مشغول به فعالیت هستند که سالیان سال با پرونده هایی مواجه شده اند و براحتی تمامی آن ها را به نتیجه مطلوب رسانده اند. پس دفاع از خودتان را به ما بسپارید.