مجازات نقض حق مولف چیست؟ - وکیل سایبری - مشاوره تلفنی جرائم رایانه ای
مشاوره سایبری

مجازات نقض حق مولف چیست؟

مجازات نقض حق مؤلف چیست و چه کسانی را میتوان بعنوان ناقض حق مؤلف مورد تعقیب کیفری قرارداد ؟قوانین ایران در خصوص حق کپی رایت چه گفته اند و حق کپی رایت مشمول چه افرادی است؟

اگر شما هم متهم به ارتکاب جرم نقض حق مؤلف شده اید قبل از هر اقدام با ما تماس بگیرید

اگر متهم به نقض حقوق مؤلف شده اید و یا تألیفات و دستاوردهای مکتوب شما در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است و در کانالهای تلگرامی یا سایر شبکه های اجتماعی مبادله میشود قبل از هر اقدام برای دفاع از خود در برابر اتهام نقض حقوق مؤلف و یا طرح شکایت برای مجازات شخص مرتکب نقض حقوق مؤلف مطلب زیر را بخوانید :

تبادل و استفاده از اطلاعات و محتوای دیگران در دنیای امروزی بسیار رایج می باشد، اما آیا همواره این تبادلات با رعایت حقوق مولفان آثار انجام می‌شود؟ یا آیا ما به طور غیرقانونی از محتوای دیگران استفاده می‌کنیم؟ حفظ حقوق مولفان یکی از موارد قابل توجهی ست که شاید خیلی از ما آگاهی کامل در این زمینه نداریم و گاهی ناآگاهانه منجر به نقص حقوق صاحبان آثار و نقض حق مولف می شویم. برای آشنایی با حقوق صاحبان اثر و مولفان و همینطور نحوه نقض شدن این حقوق و مجازات نقض حق مولف با ما همراه باشید.

شاید شما هم متهم به نقض حق مولف شده باشید یا قربانی نقض این حق باشید و به دنبال راههای اثبات بی گناهی خود هستید؟

توصیه می کنیم قبل از هر اقدام، ضمن مطالعه کامل مطلب زیر از طریق مشاوره آنلاین با وکیل جرائم رایانه ای در ارتباط باشید.

در قانون تجارت الکترونیک، تحت عنوان نقض حفاظت از داده پیام در بستر مبادلات الکترونیکی سه جرم مطرح شده است:

  • نقض حق مولف
  • نقض اسرار تجاری
  • و نقض علایم تجاری

در این بخش به مجازات نقض حق مولف و تعریف آن می پردازیم.

برای اینکه بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پیگیری آموزش ارتکاب جرم و اخذ راهنمایی درست اقدام کنید، از طریق لینک مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای اقدام نمایید. و دقت داشته باشید که در جرائم اینترنتی سرعت عمل و پیگیری به موقع و درست شما می تواند نقش به سزایی در احقاق حقوق شما داشته باشد.

طبق ماده 74 قانون تجارت الکترونیکی، هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی با تکثیر، اجراء و توزیع (عرضه و نشر) مواردی که در قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوّب 1348/9/3و قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوّب 1352/9/26، و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوّب 1379/10/4 منوط بر آن‌که امور مذکور طبق مصوّبات مجلس شورای اسلامی مجاز شمرده شود، در صورتی که حق تصریح شده مولفان را نقض نماید به مجازات سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی به میزان 150/000/000ریال محکوم خواهد شد.

مجازات نقض حق مؤلف در صورت ارتکاب یکی از موارد زیر مطرح می شود:

  • تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز آثار تالیفی یا تصنیفی یا هنری
  • تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز آثار ترجمه ای
  • تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز نرم افزارهای رایانه ای

تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز آثار تالیفی یا تصنیفی یا هنری

اگر کسی بدون اجازه از خالق یک اثر، مانند کتاب، مقاله، موسیقی، فیلم یا هر نوع آثار دیگر، آن را کپی کند و به صورت غیرمجاز تکثیر، اجرا یا توزیع کند، این فرایند به عنوان نقض حق کپی رایت شناخته می‌شود. این عمل غیرقانونی ست و پیگرد قانونی به همراه دارد.

تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز آثار ترجمه ای

تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز آثار ترجمه‌ای به عنوان نقض حق کپی رایت در نظر گرفته می‌شود. زمانی که یک اثر ترجمه‌ای بدون اجازه از صاحب حق کپی رایت آن تکثیر شود. و یا به صورت غیرمجاز اجرا یا توزیع شود، حقوق مادی و معنوی صاحب اصلی آثار نقض می‌شود. این عمل غیرقانونی ست و پیگرد قانونی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز نرم افزارهای رایانه ای

تکثیر، اجرا و توزیع غیرمجاز نرم‌افزارهای رایانه‌ای به عنوان نقض حق کپی رایت محسوب می‌شود. زمانی که یک نرم‌افزار بدون اجازه از صاحب حق کپی رایت آن تکثیر شود. و یا به صورت غیرمجاز اجرا یا توزیع شود، حقوق مادی و معنوی صاحب اصلی نرم‌افزار نقض می‌شود. این عمل غیرقانونی ست و پیگرد قانونی به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: قراردادهای نرم افزاری

تعریف حق مولف یا حق کپی رایت

حق مولف یا حق کپی رایت، یک حق قانونی می باشد که به خالق یک اثر هنری اعطا می‌شود، و این حق به او اجازه می‌دهد که کنترل کند که چگونه اثرش استفاده شود. میتواند اثر خود را انتقال دهد، حق کپی رایت به خالق امکان می‌دهد که از اثر خود درآمد کسب کند، و یا میتواند از هرگونه نقل و انتقال اثر خود جلوگیری کند.چنانچه شخصی اقدام به نقض این حقوق نماید به مجازات نقض حقوق مؤلف محکوم خواهد شد

بیشتر بخوانید: آیا دانلود رایگان کتب و مقالات قانونی است؟ | بررسی کپی رایت از لحاظ شرعی و قانونی

تعریف اثر هنری

بر اساس ماده 2 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، آثار مورد حمایت شامل این موارد می شود: نوشته های علمی و فنی و ادبی و هنری، کتاب و رساله و نمایشنامه، شعر و ترانه و سرود و تصنیف که به هر ترتیب نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد، اثرات سمعی و بصری جهت نمایش در تئاتر یا سینما، موسیقی، هرگونه اثر تزئینی و هنری، هرگونه مجسمه، اثرات معماری، عکاسی، هنرهای دستی، اثرات فنی که جنبه ابداع و ابتکار داشته باشد، و هرگونه اثر مبتکرانه که اختراع شده باشد.

جرم نقض حق مولف

در این نوع از جرایم، مرتکب به تکثیر یا اجرا یا توزیع آثار می پردازد. عمل مرتکب باید با استفاده از بستر مبادلات تجاری الکترونیک و با نقض ضوابط مقرر در قانون انجام شود. و اثر جرم باید از آثار مورد حمایت قانون باشد.

نقض حق مولف

روش های پیشگیری از نقض حق مولف

  1. ارتقاءآگاهی عمومی: ارتقاء آگاهی عمومی در مورد حقوق مولفان و عواقب نقض ناشی از آن می‌تواند به کاهش نقض این حقوق کمک کند.
  2. استفاده از قراردادهای مربوط به حق کپی رایت: قبل از انتشار یا اشتراک‌گذاری هر نوع اثر، مطمئن شوید که قراردادهای مناسب و قانونی با نویسنده یا صاحب اثر منعقد کرده‌اید که حقوق مولف را محافظت کند.
  3. مراقبت از اطلاعات شخصی: در صورتی که اثر شما شامل اطلاعات شخصی یا محرمانه می باشد، اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات به طور صحیح و محافظت شده در اثر استفاده شده و دسترسی به آنها محدود می باشد.
  4. آگاهی از قوانین: آشنایی با قوانین و حقوق مولفان در کشور، به شما کمک می‌کند تا بهترین راهکارها را برای محافظت از حقوق تان اتخاذ کنید و در صورت لزوم، اقدامات قانونی مناسب را انجام دهید.
  5. ترویج اصول اخلاقی در کسب و کار: ترویج اصول اخلاقی در انجام کسب و کارهای مرتبط با آثار، می‌تواند به تشویق مردم به رفتارهای قانونی و احترام به حقوق مولفان کمک کند.
  6. دریافت مشاوره حقوقی: برای انجام نظارت و پیگیری آثار خود و اینکه ناآگاهانه باعث نقض شدن حقوق دیگران نشوید. دریافت مشاوره حقوقی و مشورت با یک وکیل مجرب در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد. یک وکیل با مجازات نقض حق مولف به طور کامل آشنایی دارد و می تواند به بهترین نحو شما را راهنمایی کند.

وکیل متخصص نقض حق مولف و اقدامات وی:

الف) مشاوره تلفنی: که با توجه به لحاظ وقت و هزینه شما جهت سهولت نتیجه در چند مقطع زمانی ۶۰ دقیقه ،۳۰ دقیقه ،۱۰دقیقه ارائه گردیده است.

ب) وکالت در دعاویی: که مستلزم مراجعه حضوری، بررسی دقیق تمام مراحل پرونده، مستند سازی ادله و امکان سنجی میزان موفقیت در دعوا بعد از طرح کیس در جلسات هفتگی وکلای متخصص می باشد.

ج) نهاد وکیل همراه :

نهادی نوظهور که به جرائت می توان جز ابداعات گروه حقوق وکیل سایبری از آن نام برد. به نحوی که مشابه آن در کمتر مجموعه ای یافت می گردد.

این نهاد، همراهی یک وکیل پایه یک دادگستری در تمامی مراحل از بدو شکایت تا زمان اجرای حکم، بدون نیاز به حضور وکیل در جلسات دادرسی می باشد.

مزایای این طرح نسبت به خدمات فوق:

 الف)دسترسی به وکیل حتی به صورت آنلاین در تمامی مراحل دعوا

ب)امکان دریافت مشاوره تلفنی تا اتمام کار بدون محدویت

ج)تنظیم شکواییه، لوایح و …به صورت رایگان

وکیل نقض حق مولف

وکیل نقض حق مولف یک وکیل کیفری می باشد که دارای تخصص و تجربه در زمینه حقوق مولفان و دفاع در مواردی است که حقوق مولفان توسط دیگران نقض شده است همچنین یکی دیگر از وظایف وکیل متخصص نقض حق مولف دفاع از کسانی است که متهم به ارتکاب این جرم شده اند.

این وکیل مسئولیت دفاع از حقوق موکلان در قبال نقض حقوق بر عهده دارد. و اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهد تا حقوق موکلانش را حفظ کند و بهترین راهکارها را برای رسیدن به نتیجه مطلوب ارائه می دهد.

وکیل نقض حق مولف معمولاً دارای تجربه در زمینه حقوق مولفان و قوانین مربوط به حقوق آنها، تجربه در تعامل با دادگاه‌ها و مراکز مربوط به مسائل حقوق مولفان، و توانایی تحلیل بالا می باشد. این وکیل ممکن است در زمینه‌هایی مانند جبران خسارت، و اجرای حقوق مولفان، فعالیت کند. و برای مشتریان خود نقش مهمی در دفاع از حقوقشان ایفا کند.

بیشتر بخوانید: وکیل جرایم رایانه ای

ویژگی های وکیل نقض حق مولف

  1. تخصص و تجربه: یک وکیل مجرب باید دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه حقوق مولفان باشد. و با قوانین و مقررات مربوط در این زمینه آشنایی کافی داشته باشد.
  2. آگاهی از فناوری: درک حقوق مولفان نیازمند آگاهی دقیق از فناوری‌ها و روندهای جدید در عصر دیجیتال می باشد. بنابراین وکیل باید به‌روز و آگاه از فناوری‌های مربوط به حقوق مولفان باشد.
  3. تشخیص نقض: وکیل نقض حق مولف باید با تجزیه و تحلیل وضعیت، به تشخیص نقض حقوق مولف بپردازد و آن را بررسی کند.
  4. پیگیری حقوقی: وکیل متخصص در این زمینه می‌تواند از نقض شدن حقوق مولف در دادگاه دفاع کند و اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.
  5. مشاوره و راهنمایی: وکیل متخصص می‌تواند به شما مشاوره‌های لازم را در مورد راهکارهای پیشگیری از نقض حقوق مولف ارائه دهد.
  6. سوابق موفق: یک وکیل کاربلد باید دارای سوابق موفق در حل و فصل پرونده‌های حقوقی مربوط به حقوق مولفان باشد.

اگر شما هم متهم به نقض حقوق مولف هستید، همین حالا برای مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای کلیک کنید.

نحوه شکایت از نقض حق مولف

نحوه شکایت از نقض حق مولف مانند سایر جرایم با ارائه شکواییه انجام می‌شود. فرد شاکی که در واقع مالک آثار ادبی و یا هنری می باشد، قصد شکایت از شخص یا اشخاصی را دارد که از اثر او بدون اجازه و به صورت غیر قانونی استفاده کرده‌اند. جهت تنظیم شکواییه و هرگونه اسناد و مدارکی که می تواند در اثبات ادعا موثر باشد. حضور یک وکیل متخصص در این زمینه ضروری می باشد. یک وکیل مجرب می تواند جمع آوری و مستندسازی ادله دیجیتال را انجام دهد و ضمن تهیه شکواییه مراحل قانونی را ادامه دهد.

نمونه شکواییه نقض حقوق مولف

مجازات نقض حق مولف

نمونه رای نقض حقوق مولف

نقض حق مولف

سخن نهایی

در دنیای دیجیتال و اینترنت، ممکن است اجرای این حقوق مولفان چالش‌برانگیز باشد، زیرا اطلاعات و محتواها به راحتی قابل کپی‌برداری و انتشار می‌باشند. در بسیاری از کشورها، قوانین حق تکثیر  معین می‌کند که چگونه می‌توان از اثر مولف استفاده کرد. کشور ما هم نقض حق مولفان را جرم می داند و مجازات هایی برای آن تعیین گردیده است. گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری با تجربه کامل در این زمینه می تواند به شما راهنمایی ها و مشاوره های لازم در این زمینه را ارائه دهد.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *