مجازات نشر اکاذیب رایانه ای چیست؟ - وکیل سایبری - مشاوره تلفنی جرائم رایانه ای
مشاوره سایبری

مجازات نشر اکاذیب رایانه ای چیست؟

در بسیاری از مواقع، افراد از اینترنت برای ایجاد و گسترش اطلاعات نادرست و شایعات استفاده می کنند. این استفاده نادرست می تواند منجر به آسیب جدی به حیات شخصی و اجتماعی سایرین شود. بنابراین ارتقاء آگاهی عمومی در این زمینه می‌تواند به حفظ آرامش و امنیت افراد کمک کند. نشر اکاذیب و همچنین نشر اکاذیب در رایانه بر اساس قانون دارای مجازات هایی می باشد که به بررسی مجازات نشر اکاذیب رایانه ای و نشر اکاذیب خواهیم پرداخت.

شاید شما هم در معرض نشر اکاذیب رایانه ای قرار دارید و به دنبال راههای اثبات آن و طرح شکایت می باشید؟ و یا متهم به جرم نشر اکاذیب شده اید و به دنبال اثبات بی گناهی خود هستید؟

توصیه می کنیم قبل از هر اقدام، ضمن مطالعه کامل مطلب زیر با ما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید: انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی

در بحث جرایم رایانه ای تحت عنوان هتک حیثیت و نشر اکاذیب سه عنوان کیفری مطرح شده است:

  • هتک حیثیت از طریق انتشار محتوای صوتی و تصویری جعلی
  • هتک حیثیت اشخاص از طریق انتشار رایانه ای اسرار خصوصی آنان
  • نشر اکاذیب

مقاله قبلی، در مورد هتک حیثیت اشخاص از طریق انتشار رایانه ای اسرار خصوصی آنان و مجازات آن صحبت کردیم. اکنون، در این مقاله قصد داریم، به بررسی نشر اکاذیب بپردازیم. برای آشنایی با نشر اکاذیب و مجازات آن با ما همراه باشید.

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20/000/000) ریال تا صد و پنجاه میلیون (150/000/000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نشر اکاذیب رایانه ای

با پیشرفت روز افزون فناوری و افزایش بکارگیری ابزارهای رایانه ای و اینترنت، قوانین و مقررات مرتبط هم باید با این تغییرات هماهنگ شوند. علاوم بر انتشار تصاویر خصوصی ، انتشار اکاذیب و اخبار نادرست از طریق رایانه‌ها و اینترنت می‌تواند به راحتی و به سرعت گسترش یابد و به افراد و جوامع آسیب بزند. در بسیاری از کشورها این اقدامات به عنوان جرم محسوب می شود و مجازات هایی هم برای نشر اکاذیب رایانه ای تعیین شده است.

جرم نشر اکاذیب رایانه ای

در این نوع از جرایم، انتشار اکاذیب به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی انجام می شود، محتوای اکاذیب منتشر می شود. و یا در دسترس دیگران قرار می گیرد و رویدادی برخلاف حقیقت به صورت عمدی به شخصی نسبت داده می شود.

در صورت امکان، اعاده حیثیت از شخص بزه دیده هم میتواند از سوی قاضی به مجرم تحمیل شود.

برای اینکه بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پیگیری نشر اکاذیب و مجازات آن و اخذ راهنمایی درست اقدام کنید، از طریق لینک مشاوره با وکیل نشر اکاذیب اقدام نمایید. و دقت داشته باشید که در جرائم اینترنتی سرعت عمل و پیگیری به موقع و درست شما می تواند نقش به سزایی در احقاق حقوق شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مجازات جاسوسی رایانه ای چیست؟

جرم نشر اکاذیب

جرم نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی می باشد. انتشار اخبار نادرست با هدف تخریب، تحقیر یا ایجاد ناراحتی برای افراد دیگر، تحت عنوان جرم نشر اکاذیب مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

 هر کس به قصد اِضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به و‌سیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه او‌راق چاپی یا خطی با امضا یا بدو‌ن امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به‌ نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر و‌ارد شود یا نه علاو‌ه‌ بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا (74) ضَربه محکوم شود.

روش های پیشگیری از انتشار اکاذیب در فضای رایانه و اینترنت

نشر اکاذیب رایانه ای

استفاده از منابع معتبر و رسمی: استفاده از منابع اطلاعاتی معتبر و رسمی امری مهم محسوب می شود. همیشه سعی کنید برای دریافت اخبار و اطلاعات صحیح از منابع معتبر و قانونی استفاده کنید.

در مورد انتشار اطلاعات مسئولیت‌پذیر باشید: مسئولیت‌پذیری در انتشار اطلاعات و اطمینان از صحت اخبار و اطلاعات بسیار موثر می باشد. همیشه قبل از انتشار اطلاعات اطمینان لازم را کسب کنید.

ترویج فرهنگ اطلاع‌رسانی: ترویج و ارتقاء فرهنگ اطلاع‌رسانی و توجه به ارزش‌های اخلاقی در انتشار اطلاعات می‌تواند به کاهش انتشار اخبار تقلبی و نادرست کمک می کند. انتشار اطلاعات دقیق و صحیح و احترام به حقوق سایرین امری مهم و حیاتی می باشد.

بالابردن سطح سواد رسانه‌ای: توانایی تشخیص اخبار معتبر از غیرمعتبر و تحلیل صحیح اطلاعات یک مهارت قابل توجه محسوب می شود. به همین خاطر، افزایش سطح سواد رسانه‌ای می‌تواند به پیشگیری از انتشار اکاذیب کمک کند و موثر باشد.

آموزش افراد و افزایش آگاهی عمومی: افزایش آگاهی عمومی و آموزش افراد درباره شناخت و تشخیص اخبار معتبر از غیرمعتبر و تشخیص اخبار تقلبی، یکی از روش های موثر در این زمینه محسوب می شود.

مشاوره حقوقی: مهم ترین بخش پیشگیری از انتشار اخبار و اطلاعات نادرست، دریافت بموقع مشاوره حقوقی از سوی وکلای متخصص در این زمینه می باشد. بدین ترتیب عدم آگاهی منجر به انتشار اکاذیب می شود. و اگر هم در این زمینه قربانی هستید، یک مشاوره حقوقی دقیق می تواند ناجی شما باشد.

وکیل نشر اکاذیب و اقدامات وی:

الف) مشاوره تلفنی: که با توجه به لحاظ وقت و هزینه شما جهت سهولت نتیجه در چند مقطع زمانی ۶۰ دقیقه ،۳۰ دقیقه ،۱۰دقیقه ارائه گردیده است.

ب) وکالت در دعاویی: که مستلزم مراجعه حضوری، بررسی دقیق تمام مراحل پرونده، مستند سازی ادله و امکان سنجی میزان موفقیت در دعوا بعد از طرح کیس در جلسات هفتگی وکلای متخصص می باشد.

ج) نهاد وکیل همراه :

نهادی نوظهور که به جرائت می توان جز ابداعات گروه حقوق وکیل سایبری از آن نام برد ،به نحوی که مشابه آن در کمتر مجموعه ای یافت می گردد.

این نهاد، همراهی یک وکیل پایه یک دادگستری در تمامی مراحل از بدو شکایت تا زمان اجرای حکم، بدون نیاز به حضور وکیل در جلسات دادرسی می باشد.

مزایای این طرح نسبت به خدمات فوق:

 الف)دسترسی به وکیل حتی به صورت آنلاین در تمامی مراحل دعوا

ب)امکان دریافت مشاوره تلفنی تا اتمام کار بدون محدویت

ج)تنظیم شکواییه، لوایح و …به صورت رایگان

وکیل نشر اکاذیب

در مواجهه با مسائلی که مربوط به انتشار اکاذیب می شود و آگاهی کامل در مورد مجازات نشر اکاذیب رایانه ای، یک وکیل متخصص در این زمینه باید راهنمایی های لازم را در مورد انتشار اکاذیب در اختیار شما قرار دهد و اگر قربانی انتشار این اخبار نادرست هستید، باید بتواند با تجربه و آگاهی کاملش در تمام مراحل قانونی از حقوق شما دفاع کند.

ویژگی های وکیل نشر اکاذیب رایانه ای

آگاهی از فناوری‌های رایانه و اینترنت: یک وکیل مجرب باید آگاهی کامل از فناوری‌های رایانه و اینترنت داشته باشد تا بتواند بهترین راه حل‌ها را برای مواجهه با مسائل حقوقی مرتبط ارائه کند.

تخصص حقوق رسانه و انتشار اخبار: یک وکیل متخصص باید تخصص کافی در زمینه حقوق رسانه و انتشار اخبار غیرصحیح در فضای رایانه را داشته باشد.

مهارت تحلیل و تفسیر اطلاعات رایانه‌ای: یک وکیل کاربلد باید توانایی تحیل و تفسیر درست اطلاعات رایانه ای را داشته باشد.

اخلاق مداری و مسئولیت پذیری: یک وکیل مجرب از اصول اخلاق اخلاقی پیروی می کند و در تمام مراحل مسئولیت پذیر می باشد.

تجربه موفقیت‌آمیز:یک وکیل کاربلد و خبره باید تجربه موفقیت‌آمیز در حل مسائل حقوقی مرتبط با انتشار اخبار غیرصحیح در فضای رایانه داشته باشد.

وقت را از دست ندهید! اگر شما هم در چنگال انتشار اطلاعات نادرست گرفتار هستید، برای مشاوره با وکیل نشر اکاذیب اقدام نمایید.

نحوه تنظیم شکواییه نشر اکاذیب

برای شکایت در این زمینه و تنظیم شکواییه، موارد زیر لازم است:

  1. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و در صورت امکان نشانی ایمیل، شماره تلفن ثابت و همرا و کد پستی شاکی.
  2. موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
  3. ضرر و زیان وارده به شاکی و مورد مطالبه‌ی او
  4. ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعین در صورت امکان
  5. مشخصات و نشانی متشکی‌عنه در صورت امکان
  6. در پرونده‌های مرتبط با جرایم فضای مجازی، انتخاب وکیلی که تخصص و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد، امری بسیار حیاتی محسوب می شود. در واقع، یک وکیل متخصص می‌تواند ضمن مستند سازی ادله دیجیتال، شکایت شما را به درستی تنظیم کند و مراحل پیگیری جرم را انجام دهد. بنابراین، برای رسیدن به نتیجه مطلوب توصیه می کنیم که تمام مراحل قانونی را به یک وکیل متخصص بسپارید.

نمونه شکواییه نشر اکاذیب

انتشار اطلاعات نادرست

نمونه رای نشر اکاذیب

نشر اکاذیب

سخن نهایی

دنیای فناوری به سرعت در حال پیشرفت می باشد و  افراد روز به روز بیشتر از قبل به رایانه و فضای اینترنت متکی هستند. در این دنیای دیجیتال گاهی افراد ناخواسته اقدام به انتشار تصاویر و یا اطلاعات خصوصی دیگران می کنند یا خودشان قربانی این حادثه می شوند. گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری با دانش و تجربه کافی در دفاع از این پرونده ها می تواند در تمام مراحل به شما کمک کنند و از حقوق و منافع شما دفاع کنند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه