مجازات انتشار صدا و تصویر خصوصی چیست؟ - وکیل سایبری - مشاوره تلفنی جرائم رایانه ای
مشاوره سایبری

مجازات انتشار صدا و تصویر خصوصی چیست؟

در بسیاری از مواقع، افراد از اینترنت برای ایجاد و گسترش اطلاعات نادرست و شایعات استفاده می کنند که این استفاده نادرست می تواند منجر به آسیب جدی به حیات شخصی و اجتماعی سایرین شود. بنابراین ارتقاء آگاهی عمومی در این زمینه می‌تواند به حفظ آرامش و امنیت افراد کمک کند. از طرفی هم، انتشار صدا و تصویر خصوصی دیگران بدون رضایت آنها موجب اذیت و سلب آرامش افراد می باشد. به همین خاطر در قانون مجازات انتشار صدا و تصویر خصوصی مطرح شده و قابل اجرا می باشد.

اگر شما هم قربانی انتشار صدا و تصویر خصوصی هستید و به دنبال راههای اثبات آن و طرح شکایت می باشید؟ و یا متهم به جرم انتشار صدا و تصویر خصوصی شده اید و به دنبال اثبات بی گناهی خود هستید؟

توصیه می کنیم قبل از هر اقدام، ضمن مطالعه کامل مطلب زیر با ما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی در ارتباط باشد.

در بحث جرایم رایانه ای تحت عنوان هتک حیثیت و نشر اکاذیب سه عنوان کیفری مطرح شده است:

  • هتک حیثیت از طریق انتشار محتوای صوتی و تصویری جعلی
  • انتشار صدا و تصویر و اسرار خصوصی دیگران
  • نشر اکاذیب

مقاله قبلی، در مورد انتشار محتوای صوتی و تصویری جعلی و مجازات آن صحبت کردیم. اکنون، در این مقاله قصد داریم، به بررسی مجازات انتشارصدا و تصویر خصوصی بپردازیم. برای آشنایی با مجازات انتشار صدا یا تصویر یا اسرار خصوصی دیگران با ما همراه باشید.

برای اینکه بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به پیگیری مجازات انتشار صدا یا تصویر یا اسرار خصوصی دیگران و اخذ راهنمایی درست اقدام کنید. از طریق مشاوره با وکیل انتشار صدا یا تصویر یا اسرار خصوصی دیگران اقدام نمایید. و دقت داشته باشید که در جرائم اینترنتی سرعت عمل و پیگیری به موقع و درست شما می تواند نقش به سزایی در احقاق حقوق شما داشته باشد.   

 بر اساس ماده 745 قانون مجازات اسلامی، هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود. به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20/000/000) ریال تا صد و پنجاه میلیون (150/000/000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جرم انتشار صدا و تصویر خصوصی            

در این نوع از جرایم، مرتکب بواسطه انتشار یا در دست قرار دادن محتوا که می تواند صوت، تصویر، فیلم خصوصی، فیلم خانوادگی یا سایر اسرار دیگران باشد. و انتشار یا ارائه آن بدون رضایت شخص بزه دیده صورت گرفته، مجرم تلقی می شود. در این جرم، فعل مجرمانه از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی انجام می شود.

آیا افشای اسرار خصوصی دیگران جرم محسوب می شود؟

فضای مجازی بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها می باشد. اما، گاهی حضور در فضای مجازی باعث می شود تا با تهدید به افشای اطلاعات خصوصی مان رو به رو شویم.

بیشتر بخوانید: ضبط صدا و تصویر پنهانی جرم است | وکیل سایبری

با توجه به این مسئله، بهتر است بدانید که اگر کسی شما را تهدید به افشای اسرار خصوصی تان کند مجرم شناخته می شود:

بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات  و مجازات های بازدارنده)

هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد. به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده 744 قانون مجازات اسلامی

 هر کس به‌ و‌سیله سامانه‌ های رایانه‌ ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌ نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از چهل و پنج روز و دوازده ساعت تا یک سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون (15/000/000) ریال تا صد میلیون (100/000/000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تبصره – چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده 745 قانون مجازات اسلامی

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20/000/000) ریال تا صد و پنجاه میلیون (150/000/000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نحوه پیشگیری از انتشار صدا یا تصویر یا اسرار خصوصی دیگران

انتشار عکس خصوصی

همه ما برای پیشگیری از انتشار صدا یا تصویر یا اسرار خصوصی باید مراقبت از اطلاعاتمان را جدی بگیریم. و در این زمینه بهتر است چندین فرایند را جدی بگیریم و برای مشاوره آنلاین با وکیل انتشار صدا و تصویر خصوصی کلیک نمایید:

  1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی:  از اطلاعات شخصی خود و دیگران در محیط‌های دیجیتال محافظت کنید. این موارد شامل استفاده از رمز عبور‌های قوی، اجرای به‌روزرسانی‌های امنیتی و استفاده از تنظیمات حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
  2.  در مورد قوانین و مقررات آگاه باشید: آگاهی در مورد  قوانین مربوط به حریم خصوصی و حقوق مالکیت معنوی می‌تواند به شما کمک کند تا مراقب نقض اطلاعات خود و دیگران باشید.
  3.  رفتار مسئولانه داشته باشید: در نقش یک شهروند دیجیتال مسئولانه رفتار کنید. از انتشار اطلاعات نادرست یا تصاویر و محتوای غیراخلاقی پرهیز کنید. و علاوه بر حفظ حقوق خودتان در حفظ حریم و حقوق دیگران هم تلاش کنید.
  4.   مشاوره حقوقی:  در صورتی که با مسائل ناشی از انتشار صدا یا تصویر یا اطلاعات شخصی بر روی اینترنت مواجه شدید. دریافت مشاوره حقوقی درست و مناسب می تواند موثر باشد. وکیل متخصص و مجرب در زمینه حقوق دیجیتال و حقوق حریم خصوصی می‌تواند به شما کمک کند تا از حقوق خود دفاع کنید.

بیشتر بخوانید: انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی و مجازات سنگین آن

وکیل انتشار صدا و تصویر یا اسرار خصوصی دیگران و اقدامات وی:

الف) مشاوره تلفنی: که با توجه به لحاظ وقت و هزینه شما جهت سهولت نتیجه در چند مقطع زمانی ۶۰ دقیقه ،۳۰ دقیقه ،۱۰دقیقه پیش بینی شده است.

ب) وکالت در دعاویی: که مستلزم مراجعه حضوری، بررسی دقیق تمام مراحل پرونده، مستند سازی ادله و امکان سنجی میزان موفقیت در دعوا بعد از طرح کیس در جلسات هفتگی وکلای متخصص می باشد.

ج) نهاد وکیل همراه :

نهادی نوظهور که به جرائت می توان جز ابداعات گروه حقوق وکیل سایبری از آن نام برد. به نحوی که مشابه آن در کمتر مجموعه ای یافت می گردد.

این نهاد، همراهی یک وکیل پایه یک دادگستری در تمامی مراحل از بدو شکایت تا زمان اجرای حکم، بدون نیاز به حضور وکیل در جلسات دادرسی می باشد.

مزایای این طرح نسبت به خدمات فوق:

 الف)دسترسی به وکیل حتی به صورت آنلاین در تمامی مراحل دعوا

ب)امکان دریافت مشاوره تلفنی تا اتمام کار بدون محدویت

ج)تنظیم شکواییه، لوایح و …به صورت رایگان

وکیل انتشار صدا و تصویر خصوصی

وکیل حقوق دیجیتال یا حقوق حریم خصوصی می‌تواند به شما در مواردی که صدا یا تصویر یا اطلاعات شخصی شما بدون اجازه شما منتشر شده است، کمک کند. یک وکیل متخصص در این زمینه می‌تواند به شما مشاوره حقوقی بدهد و اقدامات ضروری را برای حل و فصل پرونده شما انجام دهد. هتک حیثیت و انتشار تصاویر خصوصی یکی از مسائلی ست که حضور یک وکیل برای حل و فصل آن لازم و ضروری ست.

ویژگی های وکیل انتشار صدا و تصویر خصوصی

با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات مربوط به این مسائل، بهتر است وکیلی که انتخاب می کنید دارای ویژگی های زیر باشد:

تخصص حقوقی: یک وکیل باید دارای تخصص و تجربه لازم در زمینه حقوق دیجیتال و حقوق حریم خصوصی باشد. یک وکیل مجرب باید با قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه‌ آشنا باشد.

همگام بودن با تغییرات قانونی: از آنجایی که حقوق دیجیتال به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد. بنابراین یک وکیل مجرب باید در جریان جدیدترین تغییرات و تحولات قانونی در این زمینه باشد و اطلاعاتش در این زمینه به روز باشد.

قدرت تحلیل و حل مسئله: یک وکیل باتجربه باید توانایی تحلیل دقیق مسائل حقوقی مرتبط با انتشار صدا یا تصویر یا اطلاعات شخصی را داشته باشد و بتواند راه‌حل‌هایی مناسب برای حل این مسائل را ارائه دهد.

مسئولیت پذیری: وکیل باید مسئولیت پذیر باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن به مشکلات حقوقی مراجعان خود رسیدگی کند.

حفظ محرمانگی اطلاعات: وکیل باید اطلاعات محرمانه مراجعان خود را حفظ و از هر گونه انتشار غیرمجاز آنها پرهیز کند.

شکایت از انتشار صدا و تصویر خصوصی

از آنجایی که انتشار صدا یا تصاویر و اسرارخصوصی دیگران بدون اجازه آن‌ها جرم محسوب می‌شود. بنابراین در صورتی که با چنین مواردی مواجه شدید می‌توانید از مجرم شکایت کنید.

مذاکره یا معامله با افرادی که نسبت به انتشار تصاویر و اطلاعات خصوصی تان تهدید می‌کنند، اغلب منجر به افزایش فشار و کنترل بیشتر این افراد می‌شود. تعامل با چنین افرادی ممکن است انگیزه‌ی آنها را بیشتر کند تا تهدیدات خود بصورت مدوام ادامه دهند. توجه به این نکته ضروری ست که باید حتما مدارک و شواهد موجود را مستند سازی کنید.

بهترین روش برای مواجهه با چنین تهدیدهایی، اطلاع رسانی به مراجع قانونی مربوطه می باشد. بنابراین یک وکیل می‌تواند شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم و برای مستند سازی ادله دیجیتال، تحقیقات و اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

نمونه شکواییه انتشار صدا و تصویر خصوصی

نمونه رای انتشار صدا و تصویر خصوصی

انتشار صدا و تصویر خصوصی

سخن نهایی

انتشار صدا، تصویر، یا اطلاعات خصوصی دیگران بدون رضایت آنان یک عمل غیرقانونی محسوب می شود و کشور ما مجازات هایی برای آن تعیین شده است. این اقدام می‌تواند به هتک حیثیت افراد شود و قابل پیگرد قانونی می باشد. گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری با دانش و تجربه کافی در این زمینه می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند و از حقوق و منافع شما دفاع کند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه