تخلیه حساب بانکی

انواع کلاهبرداری اینترنتی منجر به تخلیه حساب های بانکی

تحصیل مال و منفعت بصورت غیر مجاز

کلاهبرداری اینترنتی عملی است که طی آن شخص مرتکب با استفاده از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی و با ارتکاب اعمال فنی اقدام به تخلیه حساب بانکی برداشت وجه یا مال یا منفعت یا خدمات و یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری می نماید.

مجازات این جرم در ماده 741 قانون مجازات اسلامی(ماده 13 از فصل جرایم رایانه ای) رد مال به صاحب آن و حبس یا جزای نقدی یا هردو مجازات در نظر گرفته شده است.

شرح دقیق این ماده به قرار زیر است:

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از پنجاه میلیون (۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

روش های متقلبانه در کلاهبرداری های اینترنتی

باید دقت نمود در این نوع کلاهبرداری تخلیه حساب بانکی ، شخص مرتکب بر خلاف کلاهبرداری های سنتی، از روش های متقلبانه برای فریب فرد استفاده نمی کند. شیوه متقلبانه در حقیقت دور زدن یا فریب سامانه رایانه ای یا مخابراتی است. به عبارتی فرد متقلب، سیستم را فریب می دهد.

با این حال، در برخی موارد، جرایم کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی صورت می پذیرد. در این شیوه مرتکب، قربانی را اغوا نموده و به مقابل دستگاه کارت خوان می کشاند و موجودی حساب وی را خالی می کند.

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]حتما بخوانید: روش های سرقت از کارت بانکی[/box]

در مواردی نیز کلاهبرداران با مراکر ارائه خدمات عمومی مانند فروشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و … تماس برقرار کرده و با معرفی خود به عنوان نماینده شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی معتبر مانند استانداری، شرکت‌های خودروسازی و … خواستار ارائه خدمات یا خرید اجناس می‌شوند. سپس شماره حساب عابربانک فروشنده را برای واریز هزینه می‌گیرند. پس از گذشت زمان اندکی، در تماس مجدد عنوان می‌کنند که پول را به حساب واریز کرده‌اند و فرد را به پای دستگاه عابربانک می‌کشانند تا موجودی حسابش را کنترل نموده و برایشان ارسال کند.

سرقت از حساب بانکی

فروشنده به پای دستگاه عابربانک رفته و اعلام می‌کند که پولی به حسابش واریز نشده است. کلاهبرداران با اطلاع از اینکه فروشنده به زبان لاتین تسلط ندارد به بهانه ارزی بودن حساب کلاهبردار از وی می‌خواهند که زبان دستگاه را تغییر دهد و در مواردی مشاده شده که فروشنده باعث انتقال وجه از حسابش به حساب کلاهبردار شده است.

کلاهبرداری با پیامک !

یک نوع از کلاهبرداری ها به صورت ارسال انواع پیامک به افراد است. مورد زیر نمونه ای از این نوع پیامک ها است:

با عرض سلام مشترک محترم همراه اول؛ به خاطر پرداخت به موقع قبض تلفن همراه خود از طرف شرکت توسعه ارتباطات همراه اول، برنده مبالغی بصورت وجه نقد شده اید لذا جهت دریافت وجه نقدی، اطلاعات کارت خود را به شماره تلفن همراه مورد نظر ارسال نمایید.

در حالت دیگر کلاهبرداران بانکی در تماس تلفنی با مشتریان بانک‌ها خود را نماینده بانک در امور خدمات الکترونیک معرفی می کنند و با اعلام اینکه بانک قصد فعال سازی سرویس جدیدی برای مشتریان دارد اطلاعات شناسنامه ای و شماره حساب مشتری را دریافت می کنند.

شخص ناشناس در تماس های بعدی از مشتری درخواست ورود شماره های اعلامی از طریق تلفن همراه خود می‌ کند و بدین ترتیب افراد کلاهبردار با ترفندهای مختلف اطلاعات کارت یا حساب بانکی خود دریافت می نمایند. این روش ممکن است با معرفی یک شماره تلفن به کاربر ادامه پیدا کند که طی آن مشتری پس از تماس با شماره معرفی شده به یک سرویس اینترنتی متصل شود و سارق جهت سوء استفاده، دستورات خود را از طریق تلفن گویا به مشتری اعلام می‌ کند.

کلاهبرداری اینترنتی

 نکات امنیتی برای پیشگیری از وقوع جرم در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی

  • به محض دریافت رمز کارت جدید از بانک، به دستگاه خودپرداز شعبه مراجعه و رمز خود را تغییر دهید.
  • رمز اول و دوم کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید.
  • شماره های ساده چهار رقمی که به عنوان رمز اول کارت اختصاص می ­دهید، به سادگی برای دیگران قابل حدس زدن می باشد. برای نمونه از سال تولد، سال ازدواج یا شماره تلفن خود استفاده نکنید.
  • شماره کارت و رمزهای اول و دوم را به خاطر بسپارید و از یادداشت کردن رمزها کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کیف کارت به شدت خودداری کنید.
  • رمزهای خود را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید.
  • کد CVV2 کارت شما محرمانه است. از ارائه اطلاعات محرمانه کارت خود به دیگران خودداری کنید.
  • هیچ بانکی به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارد. به ایمیل‌ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما می‌خواهند، هرگز پاسخ ندهید.

شیوه های متقلبانه برای تخلیه حساب بانکی افراد بسیارند. اگرچه  با فعال شدن رمز پویا به تدریج از برخی شیوه ها نمیتوان استفاده نمود. با این حال بسترهای جرم همواره وجود دارند و فقط روش و شیوه تفاوت پیدا می کند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری با علم و آگاهی از روش های گوناگون سوء استفاده از حساب های بانکی افراد، آماده ارئه انواع خدمات مشاوره ای و حقوقی به متقاضیان است. در صورت بروز مشکلات حقوقی در این زمینه پیش از هر اقدامی می توانید با ما تماس بگیرید.[/box]

 

 

وکیل سایبری

خدمات ما برای شما، فراهم کردن

بهترین راه حل قانونی

برای تماس جهت رزرو جلسه حضوری با شماره های زیر تماس حاصل نمایید

۰۲۱۲۸۴۲۷۱۳۷

۰۲۱۴۴۰۹۷۱۶۲

021-28423213

021-28423214