سوالات متداول جرایم رایانه ای ,سایبری

پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی در دادسرای جرائم رایانه ای

پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی در دادسرای جرائم رایانه ای

پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی در دادسرای جرائم رایانه ای -اگر در زمینه ی تجارت الکترونیک فعالیت داشته باشید احتمالا با کلاه برداری های اینترنتی زیادی مواجه شده اید. یا این اتفاق برای خودتان پیش آمده یا برای دوستان و همکارانتان. اما آیا تا به حال در این مورد پیگیری حقوقی کرده اید؟ آیا میدانید اصلا چنین چیزی در ایران هم ممکن است؟ درباره ی روال کار چطور؟ درباره ی دادسرای ناحیه ی ۳۱ تهران چیزی شنیده اید؟

آدرس جدید دادسرای جرایم رایانه ای تهران:

  آیت الله کاشانی- بلوار اباذر – روبروی دادسرا – بین خیابان شالی و کوچه بوستان دوم غربی

دادسرای جرایم رایانه ای
دادسرای جرایم رایانه ای

برای دیدن نقشه بر روی گوگل مپ روی عکس کلیک کنید

در این پست کاملا متفاوت قصد دارم شما را با دادسرای ناحیه ی ۳۱ استان تهران که مخصوص جرایم فناوری اطلاعات است آشنا و مراحل پیگیری حقوقی یک جرم اینترنتی را بیان کنم.

با توجه به اینکه تا بحال ۲ پرونده در این دادسرا به جریان انداختم تصمیم گرفتم پستی در این باره منتشر کنم.

لطفا به ادامه ی مطلب مراجعه نمایید.

دادسرای ناحیه ی ۳۱ تهران چیست و کجاست؟

دادسرای ناحیه ی ۳۱ استان تهران ویژه ی رسیدگی به جرایم رایانه ای و فناوری اطلاعات میباشد که اتفاقا افراد به نسبت خبره ای در زمینه ی اینترنت و رایانه در آن مشغول هستند. اگر به هر نحوی مورد کلاه برداری و یا سودجویی اینترنتی قرار گرفته اید به راحتی میتوانید از طریق این مجتمع قضایی حق و حقوقتان را پیگیری نمایید. دادسرای ناحیه ی ۳۱ تهران یادادسرای جرایم رایانه ای تهران  آیت الله کاشانی- بلوار اباذر – روبروی دادسرا – روبروی داروخانه شبانه روزی قنبری زاده قرار دارد. افراد در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا کلاهبرداری و سرقت اطلاعات شخصی لازم است که به دادسرای جرایم اینترنتی مراجعه کنند.

پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی

مراحل تنظیم شکایت:

ابتدا در تهران به دادسرای جرایم رایانه به نشانی تهران خیابان شریعتی، بالاتر از چهار راه طالقانی، نرسیده به بهار شیراز، نبش کوچه فرهاد ۲ تلفن ۷۷۵۱۲۰۳۴ الی ۶ مراجعه کنید. در سایر شهرها هم می توانید به دادسرای تخصصی شهر مراجعه نمایید.

مدارک شناسایی و مستندات اولیه از شکایت خود را به همراه داشته باشید.

در هنگام تهیه ی شکایتنامه و بعد از آن به نکات زیر توجه نمایید:

از شکایت کردن نترسید:

احتمالا شما هم شنیدید که برای پیگیری یک پرونده ی قضایی باید “دوندگی” زیادی کرد. اما در پرونده های مربوط به این قسم جرائم اگر مدارک کافی در پرونده موجود باشد دیگر نیازی به مراجعات مکرر شما نیست. اما حداقل یکبار و حداکثر سه بار از شما میخواهند تا به دادسرا مراجعه کنید.

مدرک جمع کنید:

تا میتوانید مدرک جرم جمع کنید. توجه کنید که در این مورد حتی ایمیلها و چتهای صورت گرفته در یاهو مسنجر هم اعتبار دارند. به همین دلیل در پرینت گرفتن و ذخیره کردن محتویات چت ها کوتاهی نکنید. ضمن اینکه مدارک موجود در سایتهای معتبر اعتبار بیشتری دارند. مثلا اگر شما از طریق پشتیبانی یک سرویس معتبر متوجه کلاه برداری شده اید حتما مکاتبات صورت گرفته را پرینت کنید.

برای تمام ادعاهایتان مدرک داشته باشید:

توجه کنید که هنگام رسیدگی به پرونده دادیار یا داستان درباره ی جزئی ترین مسائل موجود در شکایتنامه از شما سوال میپرسند. پس در شکایتنامه تان ادعایی نکنید که بعدا نتوانید آن را ثابت کنید. به خاطر همین هیچ گاه در شکایتنامه تان سعی در تهمت زدن به متشاکی نداشته باشید چون بعدا برای تان دردسرساز میشود.

خوب حرف بزنید:

پرونده های مربوط به کلاه برداری های ایترنتی و جرایم رایانه ای همیشه دارای شبهه های زیادی هستند. به خاطر همین دادیار و داستان مدام از شما سوال میکنند. در این جا شما باید تا میتوانید موضوع را روشن کنید و اجازه ندهید که فرد مخاطبتان دچار شک و تردید شود. که اگر این اتفاق بیفتد بعدا کار شما سخت تر خواهد شد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از کلمات تخصصی استفاده نکنید در غیر اینصورت تمام کلمات را با حوصله توضیح دهید.

به مدارکتان استناد کنید:

در خلال صحبتها و اظهاراتتان حتما به مدارک موجود در پرونده استناد کنید. این کار به اظهاراتتان اعتبار خاصی میبخشد.

با حوصله بنویسید:

در زمان رسیدگی به پرونده سوالاتی از شما پرسیده میشود. این سوالات ناشی از شک و شبهه های موجود در شکایتنامه است. پس از اینکه شما سوالات موردنظر را شفاهی پاسخ بدهید از شما خواسته میشود تا گفته هایتان را کتبا بنویسید. در این مرحله با حوصله و دقت بنویسید و تمام جزئیات را هم ذکر کنید. از کمبود مکان برای نوشتن هم نترسید. به شما ورق اضافه هم میدهند

مدارکتان را به فارسی هم ترجمه کنید:

افرادی که در این دادسرا به پرونده ها رسیدگی میکنند غالبا تا حدودی با زبان انگلیسی آشنایی دارند اما اگر مدارک شما همگی به زبان انگلیسی میباشد سعی کنید تمامی آنها را در برگه ای جداگانه ترجمه کنید. این کار به تسریع روند رسیدگی پرونده کمک میکند.

از دادن اطلاعات شخصی نهراسید:

برای اثبات موجودیت و حقیقت مدارکی که به پرونده اضافه شده است احتمالا شما مجبور خواهید شد که رمز عبور ایمیل و اکانتهای دیگرتان را به مامورین بدهید. از انجام این کار نترسید. اطلاعات شما محفوظ خواهد ماند.

 پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی ,پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی ,پیگیری حقوقی جرایم رایانه ای و اینترنتی

به کانال تلگرامی وکیل سایبری بپیوندید irancyberlawyer@

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. من رفتم پلیس فتا بعد ۱۵ روز که از شکایتم میگذره بعد به افسره گفتم پولم برمیگرده و اونم برگشت گفت نه فک نکنم.بعدم یه نامه دادن دادم بانک اینده.ایا راست گفته افسره!!!!؟

  2. ایا یونیک فایناننس قانونی است به روش هرمی در حال عضو گیری است و به سرعت در حال افزایش عضو است اگر قانونی نیست چرا سایتشو نمیبندن

  3. من خیلی هارو میشناسم که تو یونیک فایناننس رفتن ولی یه جور کلاه برداری و ارز بری از کشور اونم تو این شرایط اقتصادی

  4. شخصی با تماس تلفنی مرا برنده جایزه ۵ میلیون تومانی کمک هزینه سفر به عتبات عالیات برای مشترکین دائمی همراه اول، معرفی کرد با اینکه بارها در این زمینه هشدارهای لازم را شنیده بودم ولی طوری فیلم بازی کرد که برای دریافت جایزه مرا به پای خودپرداز کشوند و پس از کلی کار با خود پرداز مبلغ ۷۵۰ هزار تومان از کارت بانکی را به شماره کارتی که به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران بود انتقال دادم البته نه با اسم انتقال بلکه به عنوان ورود پین کد برای دریافت جایزه عمل نمودم و پولم را دزدیدند لطفا راهنمایی کنید .من شماره کارت و شماره تلفن فرد وشعبه بانکی که آن فرد کلاهبردار حساب بانکی دارد را دارم

  5. با سلام برای بررسی دقیق تر لطفا با شماره های ۲۸۴۲۳۲۱۴ – ۲۸۴۲۳۲۱۳ و شماره همراه ۰۹۱۹۴۵۲۰۶۴۰ تماس بگیرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

هماهنگی و تعیین وقت
بستن