کلاهبرداری پانزی - کلاهبرداری مدرن به شیوه پانزی - مشاوره رایگان با وکیل سایبری
جرایم اینترنتی

کلاهبرداری مدرن به شیوه پانزی

ترفند پانزی و توهم یک شبه پولدار شدن چیست ؟

کلاهبرداری پانزی – ترفند پانزی یک عملیات سرمایه گذاری کلاهبردارانه است که در این روش به سرمایه گذاران سود هایی داده می شود که از بهره های متعارف به شیوه ای غیر عادی بالاتر می باشد و محل تامین این سود از پول سرمایه گذاران بعدی می باشد و در واقع شرکت یا فرد دریافت کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول ندارد ؛ به چنین ترفندی ، ترفند پانزی می گویند.

کلاهبرداری پانزی

خالق ترفند پانزی کیست ؟

چارلز پانزی در سال 1920 از این ترفند استفاده کرد و بر همین اساس نام او بر این طرح گذاشته شد و نحوه عملکرد او در این طرح به این صورت بود که او کوپن های تخفیف اداره پست را می خرید و توسط تبلیغات ، آن ها را در آمریکا و سایر کشورها به سرمایه گذاران می فروخت و به آن ها وعده می داد که در 45 روز 50 درصد سود خواهند کرد و در 90 روز ، 100 درصد سود خواهند کرد و بعد از مدتی توانست نخستین سود های وعده داده شده را از طریق پول های سرمایه گذاران بپردازد و طی یک سال ، از این روش حدود 20 میلیون دلار بدست آورد.

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]بیشتر بخوانید : کلاهبردار چگونه کلاهبرداری میکند ! [/box]

نحوه فراگیر شدن کلاهبرداری پانزی

با گسترش اینترنت ، بستر مناسبی برای پیاده سازی طرح پانزی ایجاد شد و طراح پانزی بدون انجام اقدام یا سرمایه خاصی و فقط با دادن طرح هایی که باعث اشتیاق سرمایه  گذاران شود این سیستم را گسترش می دهد و سرمایه گذاران به طمع سود بیشتر مجدد اقدام به سرمایه گذاری در این سیستم می کنند و سود هر کس از طریق پول سرمایه گذاران پرداخت می شود و جای شکی باقی نمی ماند و بدین شکل افراد زیادی به این سیستم اعتماد می کنند. – وکیل کلاهبرداری پانزی

از کلاهبرداری «پانزی» چه می‌دانیم؟

روش کار پانزی

مثلا شخص الف از شخص ب ، یک میلیون تومان پول می گیرد و وعده سود ماهی 10 درصد را می دهد و مقدار این سود به اندازه ای است که برای افراد جذاب جلوه کند و بعد از این که پول را گرفت هر ماه شخص الف از پول شخص ب مبلغ 10 درصد سود را می دهد و ده ماه طول می کشد تا اصل پول ب توسط شخص الف برگردانده شود و در همین راستا مردم اعتماد می کنند و پول های بیشتری را وارد می کنند و پول وارد شده افزایش می یابد و جایی که پرداختی زیاد شود اما ورود سرمایه رخ ندهد فرد الف سود را پرداخت نمی کند و جمع می کند و می رود.

مشخصه هایی برای تشخیص ترفند پانزی

  • -سودهای نجومی و تضمینی
  • -ناشناس بودن طراح
  • -عدم شفافیت در فعالیت ها
  • -عدم وجود اطلاعات تماس معتبر
  • -ناشناس بودن مالکین شرکت
  • -استفاده از درگاه های غیر قانونی برای دریافت پول
  • -فقدان مجوز های قانونی
طرح پانزی چیست و چگونه آن را بشناسیم؟

بیشتر بخوانید : روش های کلاهبرداری اینترنتی

مواجه با اتفاقات مختلف در سیستم پانزی

  • -کلاهبردار با تمام پول های باقی مانده سرمایه گذاری ها ناپدید خواهد شد.
  • -به محض کند شدن روند سرمایه گذاری ، سیستم شروع به فروپاشی خواهد کرد.
  • -اختلال در روند دریافت پول و پرداخت سود ایجاد می شود زیرا شرکت های پانزی با یک ثبت ساده خود را قانونی جلوه می دهند و برای ایجاد درگاه پرداخت نیازمند به ثبت و دریافت مجوزمی باشند.

سرنوشت سیستم پانزی ( کلاهبرداری پانزی )

سرنوشت سیستم پانزی فروپاشی است زیرا سود های آن کمتر از مقدار پرداخت به سرمایه گذاران است ؛ همچنین این سیستم قبل از آن که دچار فروپاشی شود به وسیله مراجع قانونی بر هم زده می شود زیرا چنین سیستمی مورد سوء ظن قرار می گیرد و هر چه سرمایه گذاران بیشتری درگیر شوند ، توجه مراجع قضایی به آن بیشتر می شود.

مجازات کلاهبرداری با ترفند پانزی

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری ،کلاهبردار غیر شبکه ای باید اصل مال را به صاحبش برگرداند همچنین به یک تا هفت سال حبس و جزای نقدی نیز محکوم می شود . چنانچه در کلاهبرداری غیر شبکه ای ، مبلغ کلاهبرداری زیاد نباشد ، مجرم علاوه بر رد مال به حبس از شش ماه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی به اندازه دو برابر مقدار مالی که از این طریق بدست آورده است محکوم می شود.

خدمات ما

 توجه داشته باشید که در پرونده‌های جرایم رایانه‌ای معمولاً مقام قضایی برای رسیدن به واقعیت موضوع، مورد ادعا را به کارشناسان پلیس فتا یا کارشناس رسمی دادگستری در زمینه جرایم رایانه‌ای ارجاع می‌دهد در اینجاست که نقش وکیل متخصص در حوزه جرایم رایانه‌ای نمود پیدا می‌کند چرا که اوست که باید در دفاع از حقوق شما و ایجاد اقناع در کارشناسان دادگستری یا کارشناسان پلیس فتا و سپس نزد مقام قضایی اقدام به ارائه لوایح قوی , مستند و فنی نمایند. بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل تخصصی کلاهبرداری پانزی مشاوره نمایید تا راحت تر بتوانید از اقدامات متقلبانه مجرمان در دادگاه رهایی یابید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل