قانون متاورس بخش دوم
مقدمه
در بخش نخست این مطلب که توسط تیم تخصصی وکیل سایبری ترجمه شده است، توضیح دادیم که مسائل حقوقی داخلی و مربوط به متاورس هنوز به قدر کافی تنظیم و بررسی نشده است. تعریف متاورس، حقوق مالکیت فکری، قانون قرارداد، قانون حق چاپ، بازسازی دنیای واقعی، قانون علامت تجاری و قانون طراحی را ارائه دادیم. در بخش دوم قانون متاورس قصد داریم قانون پیشگیری از رقابت ناعادلانه و محتوای تولیدی کاربر را بررسی کنیم.
قانون پیشگیری از رقابت ناعادلانه
قانون جلوگیری از رقابت ناعادلانه در قانون متاورس ، مفت خوری بر روی برچسب محصول دیگران و …. را ممنوع می کند که شامل شناسایی (الف) عمل ایجاد سردرگمی در برچسب های معروف، ظاهر محصولات و کسب و کار، (ب) سوء استفاده از برچسب های معروف، ظاهر محصولات و کسب و کار، و (ج) عمل تقلید از شکل کالا می شود.
عمل ایجاد سردرگمی بر اساس قانون متاورس
در قانون متاورس، قانون پیشگیری از رقابت ناعادلانه، «برچسبگذاری محصول» به نمایشهایی اطلاق میشود که کالاها و خدمات یک واحد تجاری را شناسایی کرده و آنها را از محصولات و خدمات یک واحد تجاری دیگر متمایز میکند. هنگام ساخت چنین نمایشگرهایی، “ایجاد سردرگمی” به ویژه در رابطه با برچسب محصولات “معروف” و ظاهر محصولات و کسب و کارها ممنوع می باشد.
با اینکه طرح محصول معمولاً منابع محصول را نشان نمیدهد، اعتقاد بر این است که طرحها دارای ویژگیهای قابل شناسایی منحصربهفردی هستند. میتوان از آنها برای متمایز سازی نسبت به محصولات مشابه استفاده کرد. اگر فقط برای مدت طولانی یا در تبلیغات فشرده کوتاهمدت استفاده شوند، ممکن است دارای عملکردهای شناسایی محصول دیگر هم باشند.
“تحریک سردرگمی” به اقداماتی اطلاق می شود که باعث سردرگمی با برچسب گذاری محصول در محل فروش می شود. در تعیین احتمال سردرگمی، علاوه بر سطح «قابلیت شناسایی» علامت گذاری یک کالا، ماهیت کالا، محدوده کاربران و شکل معاملات محسوب می شود. در متاورس این مسئله قابل بحث می باشد تا اقدام به فروش اقلام خود نکنید منبع سردرگمی هم وجود ندارد.
سوء استفاده از برچسب ها و ظاهر معروف
سوء استفاده از برچسبها و ظواهر معروف محصولات و کسب و کارها ممنوع است (بر اساس قانون پیشگیری از رقابت ناعادلانه). در اینجا منظور از کلمه «معروف» این است که در سطح ملی شناخته شود. بنابراین، می توان گفت که موانع زیادی بر سر راه کلمه “معروف” وجود دارد. برخلاف عمل ایجاد سردرگمی در برچسبگذاری معروف، صاحبان حقوقی که به دنبال حمایت از موارد مربوط به سوء استفاده از برچسبهای معروف هستند. نیازی به نمایش سردرگمی ندارند.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]برای خواندن بخش اول قانون متاورس کلیک کنید![/box]
تقلید از شکل کالا
تقلید از “شکل کالا” یعنی ایجاد یک کپی که شامل ویژگی های غیر ضروری در یک محصول از منظر عملکردی می باشد و از یک محصول معروف تر تقلید می کند و باعث ایجاد سردرگمی در مصرف کننده می شود. اقدام به واگذاری، اجاره یا نمایش چنین تقلیدی به منظور واگذاری یا اجاره و صادرات یا واردات کالاهای تقلبی هم در این چارچوب قرار می گیرد (قانون جلوگیری از رقابت ناعادلانه).
اصطلاح «تقلید» در اینجا به معنای ایجاد کالایی است که اساساً مشابه کالای دیگری باشد (بند 5 ماده 2 قانون مذکور). در رابطه با قانون متاورس با توجه به اینکه اعمال ممنوعه ماهیت معاملاتی دارند، استفاده از تقلید برای اهداف خود کاربر احتمالاً اعمال ممنوعه محسوب نمی شود. علاوه بر این، این سؤال وجود دارد که آیا معاملات درون متاورس، معاملات «داخلی» در نظر گرفته میشوند که پاسخ به این سوال می تواند بر اعمال قانون پیشگیری از رقابت ناعادلانه در آن حوزه تأثیر گذارد. هنگام مقایسه کالاهای واقعی و همتایان مجازی آنها، در مورد اینکه آیا واقعاً میتوانیم بگوییم که آنها «به طور قابل ملاحظهای یکسان هستند یا خیر» اختلاف نظر وجود دارد.
محتوای تولیدی کاربر بر اساس قانون متاورس
«محتوای تولیدی کاربر» (User-generated Content) که معمولاً به اختصار «UGC» نامیده میشود، یکی از جذابیتهای متاورس می باشد، زیرا به کاربران اجازه میدهد که آیتمها، آواتارها، بازیها، ساختمانها و … را ایجاد کنند. وقتی UGC در یک متاورس ایجاد میشود، در قانون متاورس سؤالاتی هم در مورد چگونگی رسیدگی به نگرانیهای مربوط به مالکیت معنوی بوجود می آید. مثلا:
- آیا مالکیت معنوی UGC باید به کاربر نسبت داده شود؟
- کاربر تا چه حد می تواند اجازه دهد که محتوای اصلی اصلاح شود؟
- کاربران برای تایید یا اجرای حقوق خود (حقوق کپی رایت و ….) به کجا می توانند مراجعه کنند؟
- آیا کاربر می تواند اجازه دهد که این آیتم به شخص ثالثی منتقل شود؟ اگر بله، دامنه حقوق شخص ثالث چیست و چنین اجازه نامه هایی چگونه باید ساختاربندی شوند؟
- آیا کاربران می توانند برای مقاصد تجاری (کسب درآمد) محتوا ایجاد کنند؟
انتساب حقوق مالکیت معنوی UGC
انتساب حقوق مالکیت معنوی UGC یک موضوع مهم در پلتفرمهای متاورس و کاربران محسوب می شود. اگر پلتفرمرها نمی خواهند که کاربران حقوق مالکیت معنوی UGC را در پلتفرمهایشان داشته باشند، ممکن است انگیزههای ایجاد یا جلوگیری از استفاده کاربران از پلتفرم خود را کاهش دهند. علاوه بر این، پاسخ به سوالات فوق نیز فاکتورهای مهمی در افزایش خلاقیت و تمایل کاربر برای مشارکت (و بهبود) اثربخشی بازاریابی پلت فرم (مانند بازاریابی دهان به دهان) محسوب می شود. به عنوان مثال، توانایی تغییر و اصلاح محتوا به طور سنتی مشکل ساز (و گران قیمت) بوده است.
اما در بسیاری از پلتفرم ها به شکل گیری فرهنگ های خاص و گسترش طرفداران کمک کرده است. ولی بدون ایجاد قوانین روشن و مشخص، این ابهام ممکن است اثر بازدارنده ای بر روی کاربران داشته باشد (چون ممکن است مجازات ها به صورت تصادفی یا بر اساس ماتریس ناخوانای الزامات اتفاق بیافتد).
در بحث قانون متاورس مدیریت مالکیت معنوی توسط UGC نه تنها بین پلتفرمها و کاربران، بلکه مابین کاربران نیز مشکل می باشد. ولی از آنجایی که الگوهای معاملات UGC متنوع هستند، می توان گفت که موضوعی است که در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
چرا گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری
گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری با بیشاز هشت سال تجربه در زمینه رسیدگی تخصصی به دعاوی و شکایات رایانهای و بکارگیری وکلای متخصص در حوزه جرایم رایانهای و نیز همکاری با تیمی مجرب که در رابطه با دانش سایبر فارنزیک, شبکه ,برنامهنویسی, مستندسازی و جمعآوری ادله دیجیتال تخصص دارند میتواند در دفاع از شما در پروندههای جرایم رایانهای چه در نقش شاکی و یا در مقام متهم اقدام نماید.
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری پاسخگوی تمام سوالات شما در زمینه قوانین حاکم بر پدیده جدید متاورس می باشد.[/box]
در بخش سوم قانون متاورس به NFT خواهیم پرداخت. جهت آشنایی بیشتر با قوانین در متاورس با ما همراه باشید.