انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
جرایم اینترنتیجرایم علیه اشخاص

انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی و مجازات سنگین آن

آیا انتشار تصاویر خصوصی دیگران جرم است؟

آیا تا به حال به این موضوع فکرکرده اید که انتشار تصاویر خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم است یا خیر؟ انتشار عکس دیگران تحت چه شرایطی جرم محسوب می شود؟ آیا صرف تهدید به آن، بدون ارتکاب آن نیز جرم است؟

بسیاری از افراد هنوز با مفهوم زندگی و سبک و سیاق آن در فضای مجازی و دنیای وب آشنا نیستند. بایدها و نبایدهای آن را نمی دانند و یا ممکن است آن را به سخره بگیرند. همین موضوع به ظاهر ساده یعنی انتشار تصاویر دیگران در فضای مجازی، بعضاً برای این قبیل افراد مشکل آفرین شده و دردسرهای قانونی برایشان ایجاد می کند. 

وکیل اخاذی با انتشار تصاویر خصوصی

بی توجهی به نشر دادن تصاویر خصوصی دیگران

باید دانست موضوع «گرفتن عکس» و «انتشار آن در رسانه های اجتماعی» دو مقوله کاملاً مجزا از یکدیگر است. لذا قانون نگاه متفاوتی به آن دارد. ممکن است فردی در یک محفل خصوصی با این نیت با شما عکس بگیرد که فقط شما دو نفر از آن مطلع باشید. 

وقتی عکس منتشر می شود تعداد افرادی که می توانند آن را مشاهده کنند از شمارش خارج می شود. بطور قطع بسته به نوع پوشش خانم ها، محل، موقعیت و زمان عکس، واکنش آنان ممکن است بسیار ناراحت کننده و دردسر ساز باشد. پس بنابراین باید مراقب رفتار خود در فضای مجازی باشید و هر عکسی را در آن به اشتراک نگذارید.

[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=””]بیشتر بخوانید: مجازات سوءاستفاده از عکس و فیلم‌های خصوصی [/box]

آثار حقوقی ناشی از گرفتن عکس و انتشار آن در فضای مجازی

ممکن است فردی که در صحنه یک عکس حضور دارد با رضایت اقدام به انداختن عکس نموده باشد. اما این به مفهوم آن نیست که وی از انتشار عکس خود در صفحات شبکه های اجتماعی رضایت داشته است. لذا این دو عمل آثار و نتایج حقوقی متفاوت از یکدیگر دارند.

مجازات عاملین انتشار تصاویر خصوصی دیگران در کشور ما

به موجب ماده 745 قانون مجازات اسلامی :

  • هرکس به وسیله سامانه‎ های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا صد و پنجاه میلیون (۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

اگر سری به پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای ناحیه 31 تهران و یا دادسرای شهرستان ها بزنید، افراد گرفتار زیادی را خواهید دید. افرادی که گرفتار دادسرا و پلیس شده و عواقب ناگواری برایشان رقم خورده است. 

چرا که قانون جرایم رایانه ی در کشور ما نیز برای عاملین انتشار تصاویر خصوصی دیگران مجازات در نظر گرفته است. باید مراقب بود اگر انتشار عکس، با تهدید و ارعاب همراه شود مجازات دیگری نیز در انتظار عاملین تهدید خواهد بود.

به دلیل پیامدهای روانی و اجتماعی منفی انتشار تصاویر خصوصی دیگران بصورت غیر مجاز  لطمه شدیدی به حیثیت و آبروی افراد و حتی خانواده هایشان در اثر این جرم وارد می شود که قانونگذار در دو ماده برای این جرم، مجازات تعیین کرده است.

که شامل  حبس و جزای نقدی خواهد بود و چنانچه محتوای منتشر شده به صورت مستهجن تحریف و تغییر شکل پیدا کرده باشد، مجازات آن شدید تر خواهد شد.

[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=””]مطالب مرتبط: تغییر تصاویر خصوصی بصورت مستهجن و مجازات آن [/box]

تهدید به انتشار تصاویر و فیلم های خصوصی

با توسعه اینترنت و استفاده مردم از امکاناتی که در این فضا وجود دارد تهدید و ارعاب دیگران نیز اشکال جدیدی پیدا کرده است. به عنوان مثال تهدید افراد به انتشار عکس و فیلم خصوصی آنان، از جمله مواردی است که موجبات نگرانی و آزار و اذیت بزه دیدگان را فراهم می آورد و در چند سال اخیر بخشی از پرونده های رسیدگی شده توسط پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای مربوط به شکایت در این زمینه بوده است.

بخشی از مراجعین به گروه تخصصی وکیل سایبری را نیز همین افراد تشکیل می دهند. افرادی که مدعی هستند تصاویر شخصی آنها توسط دیگران در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام منتشر گردیده است. یا اینکه عاملین و افراد شیاد تهدید به انتشار آن کرده و قصد اخاذی از آن ها را داشته اند.

نحوه شکایت

نحوه پیگیری و شکایت در دادسرای جرایم اینترنتی بطور خلاصه در تصویر زیر بیان شده است. جهت آگاهی کامل از این موضوع ابتدا مقاله نحوه شکایت از جرائم سایبری را مطالعه نمایید.

انتشار تصاویر

 

نیاز به وکیل در پرونده های سایبری

مستند سازی ادله دیجیتال در صدور رای قاضی نقش مهمی را ایفا می کند و می تواند پرونده را به نفع شما تمام کند. اما از آنجایی که افراد عادی در مورد این مستند سازی هیچ اطلاعاتی ندارند و ادله دیجیتال هم به تنهایی نمی تواند محکمه پسند باشد، پس این مستند سازی باید به وکلای سایبری که سال ها در این راه قدم برداشته اند و موفق بوده اند، سپرده شود.

 

 

 

وکیل سایبری

خدمات ما برای شما، فراهم کردن

بهترین راه حل قانونی

برای تماس جهت رزرو جلسه حضوری با شماره های زیر تماس حاصل نمایید

۰۲۱۴۴۰۹۷۱۶۲

021-28423213

021-28423214

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه