اینستاگرام هک
آموزش و پیشگیری

روشهای هک اینستاگرام

در ده سال اخیر با توجه به گسترش اینترنت در سطح کشور، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی همچون اینستاگرام رواج یافته و امروزه بسیاری از افراد از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

هک اینستاگرام : استفاده از شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و یا اینستاگرام اصولاً در جهت اهداف خاصی شکل می‌گیرند. هدف‌هایی از قبیل سرگرمی، نگهداری برخی تصاویر و اطلاعات شخصی و … که از پرکاربردترین اهداف استفاده از اینستاگرام می‌باشد. همه ما امروزه با واژه هک آشنا هستیم و می‌دانیم که هک کردن یک نوع عمل مجرمانه به شمار می‌رود که قانون برای مقابله با آن مجازاتی را وضع نموده است.

تعریف هک کردن

هک کردن در اصطلاح تخصصی در زمینه علوم مرتبط با کامپیوتر است. در این عمل شخصی بدون رضایت صاحب اکانت می‌تواند به آن دسترسی غیر مجاز پیدا نماید. از آنجایی که اینستاگرام در دنیای امروزه بسیار رایج می‌باشد بسیاری از افراد اطلاعات بسیار مهمی را در آن ها درج کرده‌اند. همچنین اعتبار بیشتر کسب و کارها یا اشخاص مشهور به حساب اینستاگرام آنها بستگی دارد.
بنابراین در خصوص این موضوع در ایران در زمینه جرایمی که مرتبط با هک اینستاگرام است، قانون جرائم رایانه‌ای وضع شده و مطابق با آن مجازات انواع دسترسی‌های غیر مجاز مشخص گردیده است که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم.

هک اینستاگرام با روش مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی، اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از فعالیت های مخرب حاصل از روابط بین آدمها، به کار می رود. به زبان دیگر دستکاری روانشناختی افراد، برای انجام کارهای خاص یا افشای اطلاعات متمرکز است.در واقع هدف از مهندسی اجتماعی دستیابی به اطلاعات، سوءاستفاده و حمله از این طریق است.

هک کردن با روش مهندسی اجتماعی، روش های بسیار مختلف و متنوعی دارد. برای مهندسی اجتماعی، هکر باید با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کند. بعد از اینکه وی به شخص، به اندازه کافی نزدیک شد؛ می تواند اطلاعات مورد نظر را از شخص بخواهد؛ یا او را به کاری که می خواهد؛ مجاب کند.

  • برای مثال، یک تکنیک ساده مهندسی اجتماعی برای نفوذ به حساب اینستاگرام اشخاص، این است که با وعده فالُوِر و لایک رایگان، از کاربران بخواهیم نام کاربری و رمز عبور حسابشان را به ما بدهند! موردی که در سال‌های اخیر بسیار شایع بوده است؛ و بسیاری از مردم به راحتی در دام این تکنیک مهندسی اجتماعی افتاده‌اند.

هک با شکستن رمز عبور اینستاگرام

یکی از راه های ورود غیر مجاز به حساب کاربری بدست آوردن رمز عبور می باشد. این موضوع در اینستاگرام هم صدق می کند. برای این منظور، از کتابخانه های پسورد استفاده می نمایند که ابزارهای خاصی برای بروت فورس رمز اینستاگرام وجود دارد. در واقع هکر با استفاده از لیست رمز عبور و نام کاربری، اقدام به تست آنها با سرعت بالا می کند؛ و در صورت صحیح بودن رمز حساب کاربری وارد اکانت های فعال می شود؛ و صفحه را مورد نفوذ قرار می دهد.

اگر هکر بخواهد حساب کاربری خاصی را هک کند؛ نام کاربری را واردکرده؛ و با استفاده از لیست رمز های طولانی و سخت، اقدام به شکستن پسورد می کند. هرچند شانس موفقیت آمیز بودن این نوع حملات کم است؛ اما روزانه با همین روش صفحه های بسیاری مورد نفوذ قرار می گیرند. تعداد رمز های پسورد لیست ممکن است حتی چند میلیون باشد. به دلیل استفاده بسیاری از اشخاص از رمز های ساده و قابل حدس، این نوع روش کارساز بوده و جواب می دهد.

وکیل سایبری

دسترسی فیزیکی به تلفن همراه

یکی از راه های هک اینستاگرام، دسترسی فیزیکی به تلفن همراهی است که اینستاگرام در آن نصب و لاگین می باشد. در این راستا فرد هکر با ترفند های مختلف، تلفن همراه قربانی را در اختیار میگیرد. هکر می ‌تواند به تمامی اطلاعات فرد مورد نظر و تمامی پیام های او دسترسی داشته باشد. یکی از راحت ترین راه های هک اینستاگرام، همین روش می باشد.

هک اینستاگرام با نصب بدافزار

بدافزارها می توانند انواع کارهای مخرب را، از سرقت اطلاعات حساس گرفته تا از بین بردن کل سیستم ها یا دستگاه ها انجام دهند. بدافزار می تواند رمزهای عبور ضعیف را شکسته؛ به سیستم ها نفوذ کرده؛ و از طریق شبکه ها به قربانیان بیشتری سرایت کند. نفوذ بدافزارها در اکثر حملات سایبری، از طریق سرقت داده ها منجر به سرقت هویت و حتی نقض گسترده داده ها می شود.

در مورد هک اینستاگرام، بیشتر مواقع بدافزارها در حالت کی لاگر یا جاسوس افزار اقدام می نمایند. آن ها اطلاعات کاربر را، از روی سیستمش جمع آوری کرده؛ و برای هکر ارسال می کنند.  بدین ترتیب هکر نه تنها نام کاربری و رمز عبور حساب اینستاگرام، بلکه نام کاربری و پسورد تمام حساب های شما را به سرقت می‌برد!  در این روش فرد هکر، به دانش بالایی نیاز ندارد. بلکه می تواند برای هک کردن دیگران، از ویروس ها یا برنامه های مختلف استفاده کند تا آنها را به راحتی هک کند. ابزارهایی مانند InfoStealerها، کی لاگر ها، و رات ها از این نوع هستند. رات، ابزاری است که به صورت کنترلی و از راه دور، دسترسی به اطلاعات شخص مقابل را در اختیار هکر می گذارد.

فیشینگ

فیشینگ یکی از انواع حملات اینترنتی است که باعث می شود اطلاعات کاربران، مورد نفوذ واقع شود؛ یا به سرقت برود. این حمله در حقیقت نوعی جعل و فریب محسوب میشود. این حمله باعث می شود تا اطلاعات مهمی از حساب های کاربری، حساب های بانکی و یا اطلاعات شخصی افراد مورد سوء استفاده قرار گیرد. در این روش فرد هکر، شما را به سمت یک صفحه جعلی مشابه اینستاگرام که خود طراحی کرده است؛ هدایت می کند؛ و وقتی شما رمز خود را وارد می نمایید؛ او اطلاعات کاربری شما را برداشت می کند. متاسفانه در حالت هایی که هکر آنلاین می باشد؛ رمز دو عاملی نیز فایده ای نخواهد داشت.

راه‌های تشخیص نفوذ به اینستاگرام

در صورتی که موارد زیر را در پیج خود مشاهده کردید و یا با آن‌ها روبرو شدید بهتر است امنیت پیج خود را بهبود بخشید.

  •  اگر در یک بازه زمانی افراد زیادی شما را دنبال کنند احتمال دارد که صفحه شما هک شده باشد. البته این اتفاق هنگامی نگران‌کننده خواهد بود که شما از ربات‌های اینستاگرام برای جذب فالوور و لایک استفاده نکرده باشید.

اگر که از سوی اینستاگرام ایمیل‌هایی را دریافت کردید که مربوط به لاگین جدید، تغییر پسورد و … بود و این کارها را شما انجام نداده بودید باید هرچه سریع‌تر به فکر راه چاره‌ای برای جلوگیری از ورود به اکانت خود پیدا نمایید در صورتی که هنگام ورود به حساب خود به مشکل برخوردید و از صحت پسورد خود اطمینان داشتید این احتمال وجود دارد که پیج شما هک شده باشد.

در بخش تنظیمات خود نرم‌افزار می‌توانید مشاهده نمایید که چه دستگاه‌هایی در حساب شما فعال هستند. در صورت ناشناس بودن باید نسبت به تغییر رمز خود اقدام نمایید و آن‌ها را از اکانت خود خارج نمایید.

راه های مقابله با هک اینستاگرام

در ادامه، گروه تخصصی وکیل سایبری قصد دارد برای مقابله با هک اینستاگرام، روش های ارتقای امنیت اینستاگرام را بیان کند. دقت داشته باشید امنیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام، 100 درصد نبوده؛ و شما با این روش ها ضریب امنیت خود را بالا می برید:

  1. رمز عبود قدرتمند انتخاب نمایید: مهمترین مورد در ارتقای امنیت اینستاگرام، انتخاب رمز عبور قوی می باشد. در این خصوص شما باید از حروف کوچک انگلیسی، حروف بزرگ انگلیسی، اعداد و  کاراکتر های خاص مانند !@#$%^&* استفاده کنید.
  2. احراز هویت دو عاملی را فعال نمایید: در صورتی که شخص دیگر، رمز حساب اینستاگرام شما را از روش های پیش گفته متوجه بشود. با فعال نمودن احراز هویت دو عاملی، نمی تواند وارد صفحه شما شود. چرا که نیاز به یک فاکتور دوم برای ورود دارد.
  3. نرم افزار را از منابع معتبر دانلود نمایید: همیشه نرم افزار شبکه اجتماعی اینستاگرام را، از منابع معتبر مانند گوگل پلی و اپ استور دانلود نمایید.
  4. برنامه های جانبی نامطمئن اینستاگرام را نصب نکنید: همانطور که گفته شد نصب بدافزار، یکی از راه های هک اینستاگرام است. که برخی از آن ها به عنوان برنامه های افزایش دنبال کنندگان، و یا دانلود فیلم های اینستاگرام منتشر می شوند.
  5. بر روی لینک های مشکوک کلیک نکنید:لینک های ناشناس می توانند شما را به صفحات فیشینگ یا نصب بدافزارها هدایت نمایند.
  6. دنبال کنندگان ناشناس و مشکوک را مسدود نمایید:همانطور که اشاره شد؛ مهندسی اجتماعی یکی از راه های هک اینستاگرام می باشد؛ بنابراین سعی کنید نسبت به اشخاص ناشناس محتاط بوده؛ و در صورت لزوم وی را مسدود نمایید.

نحوه شکایت در صورت هک شدن صفحه اینستاگرام

امروزه بسیار پیش می‌آید که حساب افراد معروف همچون خواننده‌ها و یا بازیگران هک شود و در صفحه آن‌ها عکس‌ها و مطالب غیر مرتبط توسط هکر بارگذاری شود. علاوه بر پیگیری دسترسی‌های غیر مجاز به رایانه‌ها و سامانه‌های مخابراتی، دسترسی‌های غیر مجاز در محیط اینستاگرام نیز جرم محسوب می‌گردد و قابل پیگیری می‌باشد.

برای تنظیم شکایت باید تمام مدارک شناسایی خود و کلیه مدارک مانند شماره تماس و ایمیلی را که با آن حساب ساخته شده را به دادسرای جرائم رایانه‌ای تحویل دهید و شکوائیه را مطرح نمایید. پس از نوشتن شکوائیه پلیس فتا تحقیقات خود را شروع می‌کند. در صورتی که عمل آن شخص جرم محسوب گردد نتایج اقدامات خود را به دادسرا گزارش میدهد.

  • به موجب ماده 729 قانون مجازات اسلامی هرکس به طور غیرمجاز به داده‎ ها یا سامانه‎ های رایانه ‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مدارک لازم جهت تنظیم شکایت هک اینستاگرام

هنگامی‌که شکایتی مطرح می‌گردد، ضروری است تا مدارکی را که ادعای ما را اثبات می‌کنند همراه با شکوائیه ضمیمه پرونده شود. در خصوص موضوع هک اینستاگرام، آنچه که می‌تواند به عنوان مدرک تلقی شود، به شرح زیر می‌باشد:
1- اسکرین‌شات از صفحه اینستاگرام (در صورت موجود بودن)
2- اسکرین‌شات پیغام اینستاگرام مبنی بر اشتباه وارد کردن کلمه عبور
3- اگر از سوی اینستاگرام ایمیل دریافت کردید که شخصی به حساب شما دسترسی پیدا کرده است متن ایمیل به عنوان مدرک تلقی می‌گردد.
به این موضوع توجه داشته باشید که اسکرین‌شات نمی‌تواند برای پلیس و مقامات قضائی کافی باشد. بنابراین در زمان بررسی موضوع توسط پلیس، برای تأیید اسکرین‌شات‌ها دسترسی به گوش تلفن همراه ضروری می‌باشد.

پیگیری و بررسی شکایت هک اینستاگرام توسط پلیس فتا

بسیاری از قربانیان تصور می‌کنند با تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به پلیس فتا می‌توانند نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمایند. در حالی که پلیس فتا پس از ارجاع شکایت از سوی دادسرا نسبت به پیگیری و بررسی شکایت و انجام دستورات قضایی اقدام می‌نماید. امکان طرح این موضوع به صورت مستقیم در پلیس فتا وجود ندارد.

  • بعد از ثبت شدن شکایت در دفاتر خدمات قضایی پرونده شما ابتدا به دادسرا ارجاع می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که ابتدا قبل از طرح شکایت حتماً در سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیکی) ثبت نام نمایید.

ردیابی مجرمان سایبری

برای حل مسئله ی پیچیده ی ردیابی مجرمان سایبری که ماهر و کاربلد هستند و همیشه و هر لحظه از روش های به روز استفاده می کنند، نیاز به تیم به روز و کاربلدی دارید که روش های اجرایی اش حتی از مجرمان سایبری هم ماهرانه تر باشد.

نحوه محافظت در برابر هک ایسنتاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل