جرایم اینترنتی

نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی

آیا می دانید چگونه باید از فروشگاههای اینترنتی شکایت کنید؟

افزایش خرید اینترنتی

شکایت از فروشگاه های اینرنتی همیشه مشکلاتی دارد باید بدانید در چند سال اخیر خرید از طریق اینترنت به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده و افزایش پیدا کرده است این افزایش فعالیت در شبکه  های اجتماعی، موجب حضور گسترده افراد سودجو نیز شده است پس شاهد حضور بسیار زیاد افراد در تلگرام و اینستاگرام تحت عنوان فروشگاه های اینترنتی هستیم البته این نوع خریدها بیشتر توسط خانم ها مشاهده می شود.در مقاله زیر به بررسی نحوه شکایت از فروشگاههای اینترنتی می پردازیم

شروع یک خرید اینترنتی در شبکه های اجتماعی

شکایت از فروشگاههای اینترنتی کمی پردردسر است،اینکه افراد از طریق اینترنت خرید می کنند همیشه برای آنان سودمند نیست بسیار مشاهده می شود در مواردی این خریدها موجبات رنجش خاطر آنان را فراهم می آورد در مواردی که پای کلاهبرداران در میان است مشکل دهها برابر شده و دردسرهایی برای خریدار ایجاد می شود.

خریدار ساده دل نیز از همه جا بی خبر می بیند همه دوستان و نزدیکان از این طریق خرید می کنند با خود می گوید من هم باید این نوع خرید را تجربه کنم لذا در صدد بر می آید کالایی را از این طریق بخرد.

دردسرهای خرید اینترنتی

از آن جا که هر کاری نیاز به کسب دانش و تجربه دارد ممکن است سادگی خریدار و نداشتن تجربه، کار دستش دهد خریدار از طریق کانال های تلگرامی و اینستاگرامی با صفحاتی که کالاهای مد نظر او را می فروشند مواجه می شود برخی صفحات نیز چنان زیبا طراحی شده اند که حتی افراد با تجربه و حرفه ای را وسوسه می نمایند.

نمی توان آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از این صفحات در حال فروش اجناس سالم و واقعی هستند ارائه نمود اما می توان گفت خیلی از فروشندگان حرفه ای کار نمی کنند و برای خریداران مشکل ساز می شوند.

آغاز مشکل

خرید اینترنتی

وقتی مشکل شروع می شود که خریدار از کانال هایی خرید کرده که توسط افراد سودجو راه اندازی شده است سودجویانی که با راه اندازی صفحات و پس از کلاهبرداری از افراد مختلف به یکباره صفحات را بسته و از دسترس خارج شده اند یا اینکه به هر نحوی پاسخگوی افراد نیستند حتی ممکن است با خریداران نگون بخت هم صحبت کنند و بگویند هر کاری از دستشان بر می آید انجام بدهند.

چکار باید کرد؟

نحوه شکایت از فروشگاههای اینترنتی چگونه است؟ باید بدانید به دلیل حجم بالای پرونده ها در دادسرای جرایم رایانه ای رسیدگی ها طولانی و فرایند خسته کننده ای وجود دارد.برخی پرونده ها آنقدر مهم هستند که ممکن است پرونده شکایت شما از نظر رسیدگی کنندگان به نظر بی اهمیت برسد.موضوعی که برای آنان عادی است اما شما را ناراحت می کند.

پس بهترین کار این است که خیلی مراقب کارهایمان باشیم تا گرفتار این مشکلات و دردسرهایش نشویم اما در هر حال وقتی دچار مشکلاتی در خرید اینترنتی شدید به شرح زیر عمل کنید.

مراحل شکایت

نحوه اقدام برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی

برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی به شرح زیر اقدام نمایید:

  • شماره تلفن فروشنده را داشته باشید.
  • دریافت پرینت از بانک تا معلوم شود به کدام حساب پول واریز شده است.
  • داشتن سابقه چت های خود
  • شماره ثنا داشته باشید اگر ندارید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و آن را دریافت کنید.
  • در تهران به دادسرای جرایم رایانه ای و در شهرستانها به دادسرای شهرستان مراجعه و شکایت خود را ثبت نمایید البته می توانید از طریق دفتر خدمات قضایی نیز اقدام نمایید
  • دادسرا بعد از دریافت و ثبت شکایت شما و تعیین شعبه تعیین نوبت می کند.
  • شعبه مورد نظر بعد از اینکه نوبت حضور شما فرا رسید و پرونده شما را برای تحقیق به پلیس فتا ارجاع می دهد.
  • پلیس در موعد مقرر شما را احضار و کار بررسی را آغاز می نماید.
  • فرایند مزبور کمی زمان بر است و بسیاری از افراد را خسته می کند.
  • فروشنده احضار می شود تا سوء نیت وی محرز شود.
  • با وجود ادله و مدارک کافی، پرونده به دادگاه می رود.
  • در دادگاه در صورت اثبات مجرمیت، برای فرد مجرم احکام حبس و جزای نقدی صادر می شود.

مراقبت ها در خریدهای آنلاین

بهترین کار مراقبت از خود در هر نوع خرید آنلاین است.ابتدا به این نتیجه برسیم که خرید از این طریق حتماً به نفع مان است.کالایی که می خریم کالای معتبر و فروشگاه نیز دارای اعتبار و نماد اعتماد باشد.از کانال هایی که دارای سایت اینترنتی نیستند و آدرس و تلفن ثابت ندارند حتی الامکان خرید نکنید.

در صورت امکان آدرس و مشخصات فروشنده و واقعی بودن مکان آن را کنترل نمایید،خرید خود را از اجناس سنگین شروع نکنید و تجربه خود را با اجناس کم قیمت آغاز نمایید.در صورتی که قصد خرید سنگین دارید حتماً در این مورد بررسی بیشتری انجام دهید و با افراد خبره مشورت نمایید.

باید بدانید در هر خرید اینترنتی تا 7 روز امکان ارجاع کالا به فروشنده وجود دارد و این حق خریدار است پس حتماً این موضوع را به فروشنده بگویید در صورت عدم قبول وی، کمی تردید در مورد خرید داشته باشید.

در صورتی که قصد مشاوره و یا اعطای وکالت در پرونده های خود دارید لطفا نسبت به تکیمیل فرم مشاوره اقدام نمایید .

فرم مشاوره

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
با ما تماس بگیرید