مسئولیت بلاگر در انجام تبلغیات چیست؟
مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات
مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات هم مدنی و هم کیفری است. یعنی اگر یک سلبریتی یا بلاگر شناخته شده به قصد فریب دادن کاربران، برای محصولی تبلیغ کند و بعداً کاربران از نظر اجتماعی و یا سلامت عمومی و یا اعتبار اجتماعی و هر دلیل موجه دیگری دچار مشکل شوند، سلبریتی یا بلاگر تبلیغ کننده، مسئول است و باید بر اساس قانون مسئولیت خود را بپذیرد.
گروه حقوقی تخصصی وکیل سایبری به سلبریتی ها و بلاگر ها توصیه می کند حتماً از طریق موسسات معتبر، اقدام به تبلیغ در فضای مجازی نمایند. در غیر این صورت اگر پروژه تبلیغ شده باعث ضایع شدن حق مخاطبان شود، فرد تبلیغ کننده یا بلاگر ، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.
مجازات بلاگر برای انجام تبلیغات غیر قانونی چیست؟
فریب مردم برای تصاحب مال آن ها جرم است و نوعی تقلب محسوب می شود. بنابراین مسئولیت بلاگر در برابر کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع در قانون، کاملاً مشخص است. گاهی اوقات علاوه بر رد مال، ۱ تا ۷ سال حبس و پرداخت جزای نقدی برای افراد کلاهبردار در نظر گرفته می شود.
این روزها چهره های سرشناس ورزشی، هنری و سیاسی به خاطر شهرتی که دارند در شبکه های اجتماعی، تلویزیون، روزنامه و مجلات برای شرکت ها و برند های مختلف تبلیغ می کنند. اما متاسفانه برخی تبلیغات بلاگری باعث متضرر شدن عده زیادی از مردم می شود.
در کشور ما نیز مقررات جامع و مانعی برای نظارت بر تبلیغات بلاگر ها و سلبریتی ها وجود ندارد. اما اگر مشخص شود که ورزشکار، بازیگر یا بلاگر از تبلیغات غیرقانونی اطلاع داشته و برای منافع مادی خود تبلیغات بلاگری را انجام داده به صورت قانونی مسئول است و به خاطر ارتکاب رفتار مجرمانه، توسط دستگاه های قضایی تحت پیگرد قرار می گیرد.
مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات این است که هنگام تبلیغ برای پروژه های مختلف، ابتدا از صحت و سقم آنها اطلاع پیدا کند. زیرا تبلیغ آن ها باعث اعتبار بخشیدن به محصولات و پروژه های تبلیغ شده، می شود. بنابراین حتی اگر در عواید این تبلیغات سهمی نداشته باشند، باز هم مسئولیت کیفری و حقوقی دارند.
نقش سلبریتی ها در انجام تبلیغات
حالا که صحبت از مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات و نقش سلبریتی ها در آن شد، باید بدانید که این افراد در امر تبلیغات عمدتا تاثیر گذار هستند. به همین خاطر در بازار های مالی، شرکت های بزرگ برای معرفی محصولات و رونمایی از خدمات جدید خود از شخصیت های مطرح دعوت می کنند تا در فضای مجازی برای آن ها تبلیغ کنند. مطمئناً تبلیغ محصول توسط شخصیت های مطرح ورزشی و هنری بازخورد بیشتری می گیرد. همین امر باعث می شود تا محصول جدید بین کاربران و مخاطبین نفوذ بیشتری پیدا کرده و اثر تبلیغ در جامعه بیشتر شود.
شاید کاربران به صورت عادی فریب کلاهبرداری و تبلیغات پروژه های غیر واقعی با هدف کلاهبرداری را نخورند. اما اگر ببینند که یک فرد شناخته شده مانند بازیگر محبوب آن ها، برای این پروژه تبلیغ می کند، اعتماد می کنند. بنابراین مسئولیت بلاگر یا سلبریتی بسیار سنگین است.
زیرا این افراد مسئولیت اعتبار بخشیدن به این پروژه ها را به عهده دارند. بنابراین هر چه ادعا کنند نقشی در این کلاهبرداری نداشته اند، باز هم مراجع قضایی به دقت چنین پرونده هایی را بررسی می کنند تا مشخص کنند آیا این سلبریتی ها نفعی از تبلیغ برای پروژه های کلاهبرداری داشته اند یا خیر؟
به هر حال مال باختگان با اعتماد به سلبریتی ها، دستمایه افراد سودجو می شوند و همین امر مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات را بیشتر می کند.
مسئولیت حقوقی و کیفری بلاگر ها
اگر تبلیغات انجام شده در فضای مجازی توسط سلبریتی ها و بلاگر های معروف باشد و برای پروژه های کلاهبرداری تبلیغاتی را انجام داده باشند، کلاهبردار محسوب می شوند و مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند. مردمی که کورکورانه با تبعیت از سلبریتی ها وارد چنین پروژه هایی می شوند و سرمایه خود را از دست می دهند از سلبریتیها شکایت می کنند.
البته ادعای سلبریتی ها مبنی بر اینکه اطلاعی از اعمال کلاهبرداران نداشته اند، کافی نیست! زیرا قانون در این گونه مواقع همکاری مالی بین سلبریتی و پروژه های اسکم(کلاهبرداری) را واشکافی می کند و در صورت مشاهده هرگونه همکاری، جزای کیفری و نقدی برای بلاگر در نظر می گیرد.
بر اساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات، افرادی که مرتکب اختلاس، کلاهبرداری و ارتشاء شوند و با انجام تبلیغات غیرقانونی، موجب فریب مردم گردند، مرتکب جرم شده اند. هر کس بخواهد از راه تقلب و حیله، اموال دیگران را بگیرد، کلاهبردار محسوب میشود و باید علاوه بر رد مال به صاحبش، مجازات هایی مانند حبس و جزای نقدی را بپذیرد.
مسئولیت انتشار تصاویر خصوصی
علاوه بر کلاهبرداری و تبلیغ پروژه های غیرقانونی که موجب متضرر شدن مخاطبان می شود، برخی اوقات تبلیغات غیر اخلاقی نیز در شبکه های مجازی منتشر می شود که باعث هتک حرمت آن ها می گردد. چنانچه یک بلاگر بدون رضایت دیگران، تصاویر خصوصی آن ها را در صفحه های اجتماعی خود منتشر کند، مجرم شناخته می شود.
مسئولیت انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت آن ها سنگین است و فردی که این کار را انجام دهد، باید منتظر مجازات هایی مانند زندان و جزای نقدی باشد. گاهی اوقات بعد از انتشار تصاویر خصوصی، افراد، مورد تهدید و توهین قرار می گیرند. به همین خاطر خسارت هایی بابت آزار و اذیت به وجود می آید که بررسی ابعاد مختلف این موضوع توسط محاکم قضایی باعث می شود تا مجازات فرد منتشر کننده سنگین تر شود.
وظیفه یک بلاگر چیست؟
همیشه هم بلاگر ها جزو سلبریتی های سرشناس نیستند. بلکه به عنوان یک شغل، بلاگری می کنند. این افراد نیز در قبال مخاطبان خود مسئول هستند و باید بدانند که مسئولیت بلاگر چیست.
وظیفه اصلی یک بلاگر شناخت مخاطبان، تولید محتوای ارزشمند و تعامل با دیگران است. کسی که به عنوان بلاگر شروع به کار می کند، از طریق رسانه های آنلاین مانند شبکه های اجتماعی یا وبلاگ خود اقدام به انتشار محتوا و تبلیغ برای محصولات و پروژه های مختلف می کند.
قوانین تبلیغ توسط بلاگر ها
بلاگر ها با فروش محصولات و معرفی یک برند خاص، سود زیادی از این راه به دست می آورند. اما در قبال پولی که می گیرند، مسئول هستند و باید قبل از معرفی محصول یا خدمات یک شرکت به خوبی تحقیق کنند. اگر قرار باشد تبلیغات خلاف واقع انجام دهند و اطلاعات نادرست به مخاطبین خود ارائه دهند، باعث فریب و اشتباه آن ها می شوند. بنابراین انجام چنین تبلیغاتی ممنوع است.
بر اساس ماده ۱ تا ۳ آیین نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از مصرف کنندگان، هرگونه تبلیغی که خلاف واقع باشد، موجب مسئولیت بلاگر و تبلیغ کننده و همچنین سازنده آگهی می شود. بنابراین انجام اقداماتی که در ادامه مشاهده می کنید، باعث افزایش مسئولیت بلاگر می شود و خلاف قانون است.
- انتشار مطالب گمراه کننده و ادعای دروغ
- انجام کار هایی که باعث فریب مخاطبان می شود
- انجام تبلیغ فراتر از واقعیت، برای یک کالا یا پروژه مشخص
- استفاده از واژه های اغراق آمیز و صفات مطلق برای تضمین کالا و محصولات تبلیغ شده
- عدم ارائه اطلاعات درست و دقیق درباره کالا و خدمات تبلیغ شده
نکته: چنانچه یک سلبریتی برای یک محصول به صورت غیر واقعی تبلیغ کند، بر اساس قانون، مانند شرکت سفارش دهنده تبلیغات مسئول است. هر تبلیغی در فضای مجازی باید تحت نظارت کانون تبلیغاتی باشد و در تبلیغ به صورت شفاف و مشخص اعلام شود که این محصول دارای چه ویژگی هایی است.
چنانچه افراد تاثیرگذار در جامعه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تبلیغات دروغ انجام دهند، در برابر قانون مسئول هستند. مگر اینکه به صورت مشخص و واضح تبلیغاتی بودن محتوای منتشر شده را به اطلاع کاربران برسانند.
توصیه های قانونی برای بلاگر ها
با توجه به سنگین بودن مسئولیت بلاگر و امکان محکوم شدن سلبریتی ها برای انجام تبلیغات غیرقانونی، توصیه هایی وجود دارد که اگر بلاگر ها و سلبریتی ها به آن ها توجه داشته باشند، دچار مشکل نمی شوند.
- اولین توصیه این است که قبل از انجام تبلیغات با یک کارشناس حقوقی مشورت کنند و جنبه احتیاط را رعایت کنند.
- آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به مسئولیت مدنی تبلیغات نیز برای بلاگر ها و سلبریتی ها ضروری است.
- سلبریتی ها باید مقررات تبلیغات را بدانند و به صورت مشخص و شفاف به مخاطبان اطلاع دهند که آن ها فقط تبلیغ می کنند و نقش دیگری در تایید محصول یا خدمات ندارند.
- به هر حال تشویق و ترغیب کاربران برای استفاده از محصول نشان می دهد که سلبریتی یا بلاگر خودش این محصول را قبول دارد. پس یک بلاگر قبل از تبلیغ باید ابعاد قانونی یا عملیاتی ماجرا را بداند.
- چنانچه یک بلاگر به صورت سهوی باعث بروز خسارت شده و به دیگران لطمه ای وارد کند، مسئول جبران خسارت ناشی از کار خودش است.
- هرچند یک بلاگر یا سلبریتی هیچ اطلاعی از کم و کیف پروژه های اسکم یا کلاهبرداری های اینترنتی نداشته باشد، باز هم مسئول است.
انواع بلاگر ها کدامند و چه مسئولیت هایی دارند؟
بلاگر ها در حوزه های مختلفی، محتوا تولید می کنند و معمولاً برای جذب مخاطبان بیشتر، روش های مختلفی را انتخاب می کنند. در کل انواع بلاگر ها زیاد است و مسئولیت بلاگر در هر حرفه ای از طرف قانون مشخص شده است.
بلاگر غذا و خوراکی
بعضی از افراد هستند که در شبکه های اجتماعی به معرفی رستوران ها، غذا های خاص، فست فود ها و … می پردازند. مخاطبان این افراد با دیدن تصاویر و ویدیو های این بلاگر با رستوران های معروف آشنا می شوند و با اعتماد به بلاگر محبوب خود از خوراکی های تبلیغ شده و خدمات رستوران ها استفاده می کنند. در صورتی که فود بلاگر یا همان بلاگر غذا و خوراکی محصولات خوبی را معرفی نکند و رستوران هایی که معرفی می کند فقط قصد کلاهبرداری از مخاطبان را داشته باشند، در قبال مخاطبان خود از نظر قانونی مسئول است.
بلاگر سفر و گردشگری
بعضی از بلاگر ها نیز اهل گشت و گذار و سفر هستند و به مکان های مختلف سفر می کنند. این افراد با انتشار تصاویر خود برای برگزارکنندگان تور، مراکز تفریحی و گردشگری، هتل ها و برند های مختلف تبلیغ می کنند. مسئولیت بلاگر سفر و گردشگری نیز در قبال مخاطبان خود مهم است.
بیوتی بلاگر
بعضی از افراد که عموماً خانم هستند با تبلیغ محصولات آرایشی بهداشتی و استفاده از بهترین محصولات مراقبتی، فعالیت می کنند. این افراد بیشترین دنبال کننده ها را دارند و محصولات متنوعی تبلیغ می کنند.
چنانچه محصولات آرایشی بهداشتی تبلیغ شده کیفیت لازم را نداشته باشند، مسئولیت بلاگر زیبایی بسیار سنگین خواهد بود. زیرا اگر فردی دچار آسیب جسمی شود یا زیبایی ظاهری خود را از دست بدهد، می تواند از بیوتی بلاگر برای تبلیغ محصولات دروغین شکایت کند. بنابراین توصیه می شود بلاگرهای زیبایی در مورد تبلیغ محصولات زیبایی مجوزهای بهداشتی این محصولات را از ثبل کنترل نمایند.
لایف استایل بلاگر
بعضی از افراد سبک زندگی خاصی دارند و همیشه از قانون های خاصی در زندگی خودشان پیروی می کنند. این افراد به عنوان بلاگر لایف استایل، شناخته می شوند و محبوبیت زیادی بین کاربران دارند. وقتی که یک بلاگر محبوب می شود، شرکت ها و موسسه های مختلف برای شناساندن محصولات خود از آن ها می خواهند تا برایشان تبلیغ کنند، مسلماً مسئولیت بلاگر لایف استایل سنگین است. زیرا با تبلیغ درباره یک محصول، باعث تشویق کاربران به خرید این محصولات می شوند و باید مسئولیت حقوقی خود را بپذیرد.
از طرفی اگر بلاگر لایف استایل خود، شئونات اسلامی را رعایت نکند ممکن است به جرم جریحه دار کردن عفت عمومی و فساد و فحشاء تحت تعقیب قرار گیرد.
بلاگر طنز پرداز
بسیاری از افراد هستند که با انتشار ویدیو های طنز، خنده را به لب مردم می آورند. این افراد طرفداران زیادی دارند و اغلب برای کسب درآمد بیشتر، تبلیغ هایی را منتشر می کنند. اما همان قدر که مردم از کار این طنز پردازان استقبال می کنند همان قدر هم برایشان مهم است که مسئولیت تبلیغات را به عهده بگیرند.
بلاگر گیمر
طرفداران این بلاگر ها را جوان ها و نوجوان ها تشکیل می دهند. افرادی که به بازی های رایانهای علاقه دارند، طرفداران این بلاگر ها هستند و همیشه ویدیو های مربوط به گیم های آن ها را مشاهده می کنند.
کلام پایانی
مسئولیت بلاگر در انجام تبلیغات باعث می شود تا افراد مشهور و سلبریتی ها برای هر محصولی تبلیغ نکنند. زیرا گاهی اوقات این محصولات و شرکت ها با هدف کلاهبرداری از مردم طراحی شده اند و در نهایت بلاگر و فرد تبلیغ کننده نیز در قبال مردم مسئول خواهد بود. چنانچه به خاطر تبلیغ برای یک برند مشخص، درگیر پرونده های قضایی شده اید، می توانید با کارشناسان حقوقی ما مشورت کنید تا راهکار های قانونی را برای خلاصی از این پرونده به شما ارائه دهند.