امنیت شبکه های اجتماعی
امنیت سایبری

واتساپ،اینستاگرام،تلگرام یا سیگنال کدام یک امنیت بیشتری دارد؟

امنیت کدام پیام رسان بیشتر است ؟

 امروزه بخش بزرگ ارتباطات میان مردم به جای روش های سنتی و قدیمی تر همچون تلفن زدن و یا نامه از طریق پیام رسان های اینترنتی صورت میگیرد. از جمله این پیام رسان ها می توانیم به پیام‌رسان‌های واتساپ، تلگرام و سیگنال اشاره کنیم، از آنجا که روزانه اطلاعات بسیار مهمی در ابعاد زیاد در این پیام رسان ها توسط کاربران آنها جابجا میشود پس مسئله  امنیت شبکه های اجتماعی و حفظ حریم خصوصی در این پیام رسان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کاربران همیشه به دنبال پیام رسانی هستند که علاوه بر داشتن راحتی در استفاده، امنیت آنها را نیز بتوانند تضمین کنند. در این مقاله با ما همراه باشید وکیل سایبری به بررسی امنیت شبکه های اجتماعی  و مقایسه پیام رسان های   محبوب واتساپ، تلگرام و سیگنال و اینستاگرام خصوصاً در بعد امنیتی می پردازد .

وکیل واتساپ ، وکیل تلگرام ، وکیل سیگنالتعداد کاربران

مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار‌ها و کاربران، در گزارش سالانه خود اعلام نمود که  واتساپ با ۵۰ میلیون کاربر ایرانی، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان است. پس از آن تلگرام با ۴۹ میلیون کاربر و اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر ایرانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

با نگاهی به این آمار این گونه به نظر می رسد که واتساپ محبوب ترین پیام رسان موجود است ولی تنها با نگاه به آمار کاربران نمی توان به کل ابعاد این پیام رسان ها پی برد. هر کدام از این پیام رسان ها ویژگی‌های خاصی خصوصا  از نظر امنیتی دارند که در این مقاله سعی در سعی داریم امنیت شبکه های اجتماعی و  ویژگی های آن را به طور جداگانه بررسی کنیم.

واتساپ

 واتساپ تقریباً هر ویژگی و امکانی را که نیاز دارید به شما ارائه می کند شما توانایی تاسیس یک گروه با ۲۵۶ عضو را در این پیام رسان دارید، می توانید پیام ها را همزمان برای بیش از یک کاربر و مخاطب بفرستید، می توانید با این پیام رسان تماس صوتی و تصویری هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی برقرار کنید، همچنین در این پیام رسان مانند اینستاگرام می‌توانید استوری بگذارید که به این قابلیت در واتساپ استاتوس(status)  گفته می شود.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]توصیه هایی برای پیشگیری از هک واتساپ![/box]

  • واتساپ همچنین به شما اجازه اشتراک گذاری فایل ها و اسناد را نیز می دهد ولی برای فایلها محدودیت حجم وجود دارد. واتساپ به شما قابلیت به اشتراک گذاری موقعیتتان را می‌دهد که برای بخش بزرگی از کاربران این ویژگی بسیار کارگشا است.پس تمام پیام ها، تماس های تصویری و صوتی، تصاویر و تمام چیزهایی که توسط شما در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند کد گذاری می شوند. ولی با این حال پیام ها و فایلهای پشتیبان گیری شده شما در این شبکه اجتماعی کد گذاری نمی شوند قابلیت کدگذاری دوطرفه از سال ۲۰۱۶ برای انواع ارتباطات موجود در این اپلیکیشن به وجود آمد.

تلگرام

تلگرام نیز مانند واتس آپ قابلیت های بسیار زیادی دارد همانند واتساپ این پیام رسان دارای قابلیت‌های گفتگو، ایجاد گروه‌های چند نفره برای مکالمه و همچنین ایجاد کانال است ولی در تلگرام برخلاف واتساپ شما میتوانید در یک گروه تلگرام تا ۲۰۰ هزار عضو داشته باشید، همچنین در گروه های تلگرامی آپشن‌های مختلفی مانند نظرسنجی، کوییز، ایجاد هشتگ و چند آپشن مختلف دیگر وجود دارد که می تواند تجربه حضور در یک گروه را برای شما بسیار لذت بخش تر کنند.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]چگونه بفهمیم تلگرام هک شده است ؟[/box]

این اپلیکیشن همچنین دارای قابلیت پاک کردن پیام ها است که به شما امکان می دهد پیام های ناخواسته یا پیام هایی را که نمی خواهید برای مدت زیادی در صفحه چت مخاطبتان بماند پاک کنید. در تلگرام می توانید تا یک و نیم گیگابایت محتوا و فایل برای دیگران بفرستید همچنین این اپ به تازگی قابلیت تماس تصویری را هم به لیست امکاناتش اضافه کرده است تا بتواند به مخاطبان و کاربرانش یک پکیج کامل را ارائه کند.

  • تلگرام نیز قابلیت های امنیتی بسیار زیادی را برای کاربرانش فراهم می کند. ولی در این اپلیکیشن قابلیت کدگذاری برای پیام ها به صورت بنیادین فعال نیست و تنها در صورت خواست شما در استفاده از قابلیت چت مخفی پیام ها کد گذاری خواهند شد با این حال تلگرام اعلام کرده است که این شبکه امنیت کاربرانش را تضمین میکند و هیچ شخص ثالثی حتی دولت ها اجازه دسترسی به پیام های شما را نخواهند داشت.

اینستاگرام

سرویس اینستاگرام یک پلتفرم محبوب و فعال با بیش از یک میلیارد کاربر است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، طی سالهای گذشته روز به روز رشد کرده و در سال ۲۰۱۲ به دست غول رسانه‌ای فیس بوک خریداری شد. اینستاگرام از زمان آغاز به فعالیت تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده و جای پای خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی محکم کرده است؛ این شبکه اجتماعی پس از فیسبوک، یوتیوب و واتساپ چهارمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]آیا حضور در اینستاگرام امنیت دارد ؟[/box]

  • اینستاگرام دارای  ویژگی تایید دو مرحله‌ای (Two-factor authentication) است که توصیه میشود آن‌ را فعال کنید. برای فعالسازی دو مرحله ای ، کافی است به بخش پروفایل> تنظیمات> امنیت> تایید دو مرحله‌ای بروید. با فعال‌سازی این ویژگی، هرگاه شخصی قصد ورود به  اکانت شما را داشته باشد ، یک پیام اخطار در این رابطه دریافت می‌کنید. همچنین از بخش تنظیمات> امنیت> فعالیت‌های ورود به سیستم (Login Activity)، می‌توانید ببینید که چه دستگاه‌هایی به حساب کاربری شما متصل هستند.

سیگنال

این پیام رسان دارای قابلیت های گفتگوی امن تماس صوتی و تصویری است و جالب این است که تمام ارتباطات کد گذاری می شوند،علاوه بر آن شما می توانید در این پیام رسان مانند دو پیام رسان قبلی واتساپ و تلگرام گروه ایجاد کنید. با این حال در این پیام رسان شما قابلیت ارسال یک پیام به چند مخاطب به طور همزمان را ندارید. سیگنال به تازگی از تماس های صوتی و تصویری درون گروهی نیز پشتیبانی می کند.

این اپ مانند تلگرام قابلیت پاک کردن پیام را نیز دارد. بهترین ویژگی سیگنال این است که می توانید پیام هایی را که می‌خواهید ذخیره کنید به یک اکانت مشخص بفرستید به جای آنکه آنها را برای مخاطبان تان ارسال کنید جدا از همه مسائل گفته شده سیگنال به شما این امکان را می دهد تا تماس های خود را از طریق سرورهای خود اپلیکیشن برقرار کنید و از این طریق هویت شما برای مخاطبانتان ناشناخته باقی خواهد ماند.

  • به طور کلی سیگنال به خوبی توانسته است امنیت کاربرانش را تامین کند. ولی نباید بر این مسئله هم چشم پوشید که در سالیان گذشته چند مشکل امنیتی نیز برای این پیام رسان پیش آمده و شکاف‌هایی در سیستم امنیتی واتساپ گزارش شده که با وجود رفع شدن، شبهه ها را در مورد امنیت این اپلیکیشن افزایش دادند. ( وکیل واتساپ )

نتیجه بررسی

وقتی بحث امنیت شبکه های اجتماعی  مطرح می‌شود سیگنال با فاصله امن ترین پیام رسان است .همچون واتساپ این پیام رسان نیز تمام پیام ها و فایل های رد و بدل شده را کدگذاری می کند با قابلیت های جدید سیگنال در صورت برقراری یک مکالمه به هر طریقی هیچ کس حتی خود اپ سیگنال به هویت طرفین مکالمه پی نخواهد برد.

در بحث امنیت پیام رسان و امنیت شبکه های اجتتماعی سیگنال در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به تلگرام و واتساپ و اینستاگرام قرار دارد همچنین با نگاه به لیست مدارک لازم برای ورود به هر شبکه اجتماعی متوجه می شویم که پیام رسان واتساپ از شما و دستگاه شما شانزده مدرک مجزا درخواست می کند. این در حالی است که تلگرام تنها سه مدرک شامل اطلاعات تماس دسترسی به مخاطبان و آیدی کاربر را برای ثبت نام از شما می خواهد. در اپلیکیشن سیگنال شما تنها نیاز دارید که شماره تلفن خود را وارد کنید و هیچ مدرک دیگری لازم نیست.

 

 

 

وکیل سایبری

خدمات ما برای شما، فراهم کردن

بهترین راه حل قانونی

برای تماس جهت رزرو جلسه حضوری با شماره های زیر تماس حاصل نمایید

۰۲۱۴۴۰۹۷۱۶۲

021-28423213

021-28423214

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *